معمولا از مشکلات رایج در سفر علاوه بر انتخاب مکانی برای اقامت چند روزه ، انتخاب مکان هایی برای گردش و تفریح است . به همین جهت تیم اجاره ، مجله ای را تحت عنوان مجله تهرانگردی به سایت اضافه کرده است تا مسافران عزیز بتوانند در کنار استفاده از خدمات سایت اجاره خونه از جمله اجاره خانه روزانه در تهران و اجاره آپارتمان مبله در تهران از مجله اجاره خونه برای آشنایی بهتر با معروف ترین اماکن گردشگری و تفریحی تهران استفاده کنند.
در ادامه معرفی موزه های تهران ، امروز قصد داریم به معرفی موزه باغ فردوس تهران (موزه سینمای ایران) بپردازیم . اگر شما نیز اهل گردش و تفریح و علاقمند به بازدید از اماکن فرهنگی هستید با ما همراه باشید .

باغ فردوس تهران کجاست؟

تاریخچه باغ فردوس تهران

در سال 1264 ق ، به دستور محمد شاه قاجار قصری به نام محمدیه در نزدیکی محله تجریش ساخته شد. با مرگ محمد شاه ساخت و ساز قصر نیمه تمام ماند . در زمان محمد شاه با شروع ساخت و ساز قصر برخی درباریان نزدیک به شاه از جمله حسینعلی‌خان معیرالممالک در حوالی قصر اقدام به ساخت عمارتی ییلاقی کردند. باغ فردوس همان باغی بود که توسط حسینعلی‌خان معیرالممالک در دو طبقه و با معماری به سبک قاجاریه احداث شد . باغ فردوس دارای مساحتی حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع است که طول باغ به ۲۸۰ متر است.

بعد ها دوستعلی‌خان نظام‌الدوله، پسر حسین‌علی‌خان چند تن از معماران اصفهانی و یزدی را مامور ساخت تا ساختمانی به نام رشک در قسمت جنوبی باغ فردوس بنا کنند. این ساختمان با هنرمندی تمام ساخته شد و برای تزیین آن از مرمر اعلای یزد و کاغذ های طلایی برجسته برای دیوارهای داخلی ساختمان استفاده شد.

عمارت فردوس تهران در گذر سال ها
پس از مرگ دوستعلی خان مالکیت باغ به پسر وی ،دوستمحمد خان رسید . دوستمحمد خان علاقه چندانی به این عمارت نداشت و اعتنایی به آن نمی کرد. بعدها مالکیت این عمارت چندین بار دست به دست شد تا اینکه در زمان مظفرالدین شاه قاجار و در سال 1318 ق ، محمد ولی خان سپهسالار تنکابنی باغ فردوس را از ورثه خرید.
محمد ولی خان سپهسالار در عمارت فردوس امکاناتی همچون استخرهای مطبق و فواره ایجاد کرد و قنات باغ فردوس را احیا کرد. همچنین سردری بسیار زیبا و باشکوه در میدان گاه فعلی باغ فردوس ساخت. با وجود علاقه بسیار سپهسالار به عمارت فردوس اونیز نتوانست مدت زیادی مالک باغ بماند و به دلیل بدهی که به تجارت‌خانه طومانیانس داشت باغ را به او واگذار کرد. طومانیانس هم باغ فردوس را در قبال بدهی اش به دولت رضاخان داد.

در سال 1316 شمسی ، وزارت معارف (آموزش و پرورش) عمارت فردوس را خرید و بعد از مرمت بنا ، دبیرستان شاپور تجریش را افتتاح کرد. بعد از چند دهه و در سال 1350 شمسی عمارت باغ به مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شد. و پس از انقلاب این عمارت در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. بعد از تمامی این اتفاقات و دست به دست شدن ها سر انجام باغ فردوس تهران به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال 1376 به ثبت رسید.

موزه سینمای ایران :
در سال 1380 ، موزه سینمای ایران در بخشی از باغ فردوس با حمایت نهاد های میراث فرهنگی ، امور سینمایی ، شهرداری تهران و وزارت فرهنک و ارشاد افتتاح گردید.

تالارهای موزه سینمای ایران :این موزه شامل هفت تالار است که از طریق پله های موجود در محوطه باغ فردوس می توان به این تالارها دسترسی داشت.
تالار اول: این تالار به نوعی نمایانگر و تاریخچه ورود سینما به ایران است و شامل پوستر های اولیه ، شهر فرنگ ، سینما توگراف و نمایش پرده خوانی است.

تالار دوم : تمام تجهیزات و اسباب سینما که در سالهای١٣٨٠-١٣٣٠ استفاده می شد در این تالار به نمایش گذاشته شده است.
تالار سوم : در این تالار جوایز و افتخاراتی که از حضور سینمای ایران در سینمای بین الملل دریافت شده است موجود است.
تالار چهارم : این تالار مختص سینمای جنگ و دفاع مقدس است.
تالار پنجم : این تالار بنام ارامنه و سینمای ایران نامگذاری شده است.
تالار ششم : این بخش که مختص سینمای کودک و نوجوان است شامل عروسک‌های دوست داشتنی از فیلم‌های قدیمی از جمله کلاه قرمزی و… می باشد.
تالار هفتم : سازهای قدیی و موسیقی های سنتی و اصیل ایرانی در این تالار جای داده شده و همچنین از این تالار به عنوان اتاق صدا، دوبله و موسیقی ایران نیز یاد می شود.

امکانات رفاهی باغ فردوس:
در این باغ امکانات رفاهی همچون فروشگاه های عرضه ی پوشاک و تنقلات ، صنایع دستی و همچنین چندین کافه از جمله کافه سینما که به نوعی پاتوق اهالی سینما و هنر دوست ها است وجود دارد.

باغ فردوس تهران کجاست:
آدرس باغ فردوس : خیابان ولیعصر – نرسیده به میدان تجریش – کوچه بخشایش – باغ فردوس

زمان بازدید از عمارت فردوس : روزهای یکشنبه تا پنجشنبه 9 الی 19 و جمعه ها و ایام تعطیل 14 الی 19

روزهای تعطیل : شنبه ها و ایام سوگواری

نکته مهم :

اگر به قصد عکاسی از داخل موزه به آنجا می روید حتما در نظر داشته باشد که باید از گیشه مجوز عکاسی بگیرید. چرا که بردن هر وسیله ای به داخل موزه ممنوع است و قبل از ورود در قفسه های تعبیه شده قرار داده می شود.

منبع:باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ فردوس تهران کجاست؟

Post navigation