بزرگترین غار دنیا

بزرگترین غار جهان

غارها یکی از اسرار آمیزترین نقاط طبیعت روی زمین هستند . مکان هایی نهفته در دل کوه ها ، که هزاران حرف نگفته دارند .

مکان هایی زیبا ، جذاب و در عین حال ترسناک و پر رمز و راز که نشان دهنده گوشه ایی از عظمت خداوند بزرگ هستند.

تعداد این غارها در دنیا کم نیست ، هر کدام از آن ها برای خود رمز و رازهایی دارند .

همراه کارناوال امروز به بزرگترین غار دنیا سفر خواهیم کرد .

با بزرگترین غار جهان آشنا شوید
غار « دونگ سون » (به ویتنامی هانگ سون دونگ) بزرگترین غار جهان با ارتفاع تقریبا ۹۰۰۰ متر ، عمق ۱۵۰ متر و به وسعت ۵۰۰۰ کیلومتر است. غاری بسیار بزرگ و عظیم که ۷۴۷ نفر را می توان در آن جای داد . زمانی که به این غار می روید لحظه ای این سوال برای شما پیش می آید که :

آیا هنوز روی همین کره هستید یا به یک دنیای دیگر سفر کردید ؟!

این غار در استان «کوانگ بن» در کشور ویتنام واقع شده است و یکی از زیباترین نقاط روی زمین است ; دهانه غار همانند پنجره بزرگی است که باعث تابش نور خورشید به درون غار شده و علاوه بر ایجاد فضای رویایی به رشد درختان و سرسبزی قسمت دهانه غار هم کمک کی کند .

چگونگی کشف غار هانگ سون دونگ
سال ها پیش (۱۹۹۱) فردی بنام «هوخان» که برای امرار معاش در جنگل های ویتنام و پارک ملی «فون نهاکی بانگ» مشغول جستجو و شکار بود ، اتفاقی به دهانه ی غار رسید . وقتی جلوتر رفت ، ابرهای زیبایی دید که از دهانه غار بیرون زده اند و صدای زیبای امواج رودخانه ایی را ، از داخل آن شنید .

با نسیم تندی که از داخل غار می وزید بی اختیار وارد آنجا شد ، منظره های زیبا و باورنکردنی روبه رویش او را شگفت زده کرد ، به گفته خودش تا کسی نبیند ، زیبایی آن را باور نمی کند .

او بعد از این که به خانه بازگشت به دلیل مشغله زیاد آن را فرموش کرد .

اما سال ها بعد یعنی در حدود سال ۲۰۰۸ یک زوج غارشناس بریتانیایی بنام های هاوارد و لمبرت که برای دیدن غارهای ویتنام به این کشور و منطقه آمده بودند ، با «هوخان » آشنا شدند و پس از ۱ سال با کمک وی توانسند غار مورد نظر را بیابند و بعدها آن را به ثبت جهانی یونسکو (به عنوان بزرگترین غار جهان) در آورند .

نامگذاری غار هانگ سون دونگ
طبق گفته «هوخان» تیم غار نورد بریتانیایی در ابتدا نام او را بر روی غار نهاده بودند ، اما بعدها با اجازه او نام غار را به دونگ سون تغییر دادند.

«دونگ» نام دهکده ای است که در نردیکی غار قرار دارد و از آنجا باید به غار رسید و «سون» به معنی کوه است . پس «دونگ سون» یعنی کوه دهکده و «غار کوه دهکده» معادل «Doong Son Cave» می باشد .

اکتشافات در غار
بعد از اینکه غار کشف شد و اولین نفرات برای بازدید ، به این مکان ناشناخته در دنیا قدم گذاشتند قطعا نیاز بود تا این مکان بیشتر شناخته شود.

برای همین در آوریل سال ۲۰۰۹ یک تیم از مکتشفان انگلیسی و ویتنامی به این غار رفتند تا از راز و رمز آن پرده بردارند . در جریان این تحقیقات متوجه شدند که چنین غار عظیمی در دل جنگل های بارانی ویتنام چیزی در حدود ۲ تا ۵ میلیون سال قبل توسط یک رودخانه زیر زمینی به وجود آمده است .

این تحقیقات همچنان ادامه دارد . برخی دیگر از این نتایج از این قرار است که محققان توانسته اند تا کنون بیشتر از ۱۵۰ غار و ۱۴۰ کیلومتر تونل را در این غار کشف و شناسایی کنند .

ورود به بزرگترین غار دنیا
این غار به همان اندازه که بزرگ است ،شگفتی هم دارد . از همان ابتدای ورود به غار آنقدر موارد عجیب وجود دارد که شما را متحیر و محسور خود می کند.

زمانی که می خواهید وارد غار شوید از یک مسیر عمودی می گذرید که ارتفاع آن در حدود یک آسمان خراش ۴۰ طبقه است البته این مسیر را به سمت پایین طی می کنید .بعد از این که از این گذرگاه با عظمت عبور کردید به ستون هایی از رسوبات کربنات کلسیم می رسید که دست کمی از بلند ترین آسمان خراش های دنیا ندارند .
در هانگ سون دونگ «استاگلامیت(چکیده)»های زیبایی به بلندی ۸۰ متر از زمین سر بیرون آورده اند و با «استالاکتیت(چکنده)» های زیبایی که از سقف چکیده اند ، منظره زیبایی را شکل داده اند . ابرهای مه آلودی که در نتیجه آب و هوای داخلی غار هستند ، همه جا را پوشانده و فضایی رمز آلود را ایجاد نموده است.قطرات آبی که از سقف بیرون زنده اند ، همچون مروارید زیبایی در درون غار می درخشند . این ها تنها صحنه هایی است که در لحظه ی ورود به غار انتظار شما را می کشند . مطمعنا چیز های شگفت آور زیادی در دل غار وجود دارد .

یک پدیده ی دیگر روی زمین
زمانی که روی این غار راه می روید و زیبایی ها را پشت سر می گذارید ، شگفتی هایی وجود دارد که چشمان شما را به خود خیره می کند .

مثل حوضچه های کوچک و بزرگی که روی زمین خشک شده اند و سنگ های ریزی که درون آن ها باقی مانده ، مانند قطره های ریز آبی هستند که روی هم انباشته شده و زیبایی خاصی دارند .

زندگی در غار هانگ سون دونگ
چنین غاری با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد و با توجه به آب و هوای خود از نوع پوشش گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است . همین موضوع باعث شده که گیاهان و جانوران زیادی این غار را برای زندگی انتخاب کنند .

گیاهان بیشتر در مناطق ابتدایی غار به چشم می خورند در واقع تا جایی از غار که نور به آن می رسد گیاهانی رشد کرده اند .

همینطور جانوران زیادی از جمله انواع خفاش , مار , پرندگان , میمون ها و … در هانگ سون دونگ به حیات خود ادامه می دهند .

بزرگترین غار جهان

راه دسترسی به غار
با توجه به اینکه این مسیر تنها راه رسیدن به غار است . در طی این مدت اندک از کشف غار ، زندگی مردمان این دهکده رونق خوبی پیدا کرده است.

برای اغلب گردشگران سفر به این دهکده و ملاقات با مردم مهربان آن بسیار شگفت انگیز بوده است .

این دهکده تاکنون شیوه زندگی قدیمی خود را حفظ کرده است.

بزرگترین غار جهان

Post navigation