روش‌ها و تست‌های خانگی بسیاری وجود دارد که شما را از بارداری آگاه می‌کند. در این آزمایش‌ها با استفاده از مواد موجود در خانه، می‌توانید از احتمال بارداری خود آگاه شوید. یکی از مطرح‌ترین آن‌ها تست بارداری با شکر است!

تست بارداری با شکر

تست بارداری باشکر
تست بارداری باشکر

تست بارداری با شکر با استفاده از کریستال‌های شکر ساده و نمونه ادرار انجام می‌شود. این آزمایش مانند دیگر تست‌های بارداری، حضور هورمون hCG، گونادوتروپین کوریونی انسانی، را در ادرار تشخیص می‌دهد. این هورمون توسط جفت تولید می‌شود و حضور آن در ادرار یک نشانه قطعی از بارداری است.

مواد و وسایل مورد نیاز تست بارداری با شکر

برای انجام تست تنها سه چیز نیاز دارید:
شکر سفید بدون هیچ گونه ناخالصی
یک کاسه تمیز و خشک
نمونه اولین ادرار صبحگاهی

روش انجام تست بارداری با شکر

بهترین زمان انجام این آزمایش، صبح پس از بیدار شدن از خواب است. در این زمان سطح هورمون hCG در ادرار بالا و قابل تشخیص است.
چند قاشق شکر را داخل یک کاسه استریل بریزید.
نمونه ادرار اول صبح را در یک ظرف تمبز جمع آوری کنید.
ادرار را بر روی شکر‌ها بریزید.
مشاهده کنید که کریستال‌های شکر چگونه با ادرار واکنش می‌دهند.
حدود پنج دقیقه مخلوط را به حال خود بگذارید، سپس نتیجه را ببینید.

پایه و اساس علمی تست بارداری با شکر
مهمترین ویژگی شکر حلالیت آن در آب است. به همین دلیل این آزمایش قابل انجام است. هنگام بارداری سطح هورمون گونادوتروپین کوریونی یا hCG در ادرار بالا می‌رود. هنگامی که این ادرار در تماس با شکر قرار می‌گیرد، هورمون hCG با شکر واکنش می‌دهد و از حل شدن شکر در ادرار جلوگیری می‌کند. بنابراین شکر، حل نشده و کلوخه‌ای باقی می‌ماند.
نکته مهم این است که از شکر تازه در این آزمایش استفاده شود.
تفسیر نتایج تست بارداری با شکر
نتیجه آزمایش به واکنش شکر با ادرار بستگی دارد و اینکه آیا بعد از واکنش شکر در کاسه قابل مشاهده است یا خیر.
نتیجه مثبت
اگر پس از اضافه کردن ادرار به شکر موجود در کاسه، و پس از گذشت زمانی در حدود ۵ دقیقه، شکر حل نشده و کلوخه‌ای باقی ماند، نتیجه تست مثبت است و شما باردار هستید!
نتیجه منفی
اگر پس از اضافه کردن ادرار به شکر موجود در کاسه، شکر با گذشت زمان ناپدید شد، نشان می‌دهد که ادرار شما حاوی هورمون hCG برای جلوگیری از انحلال شکر نیست. از این رو، شما باردار نیستید!
بهترین زمان برای انجام تست بارداری با شکر
هنگامی که صحبت از تست بارداری (خواه خانگی یا آزمایشگاهی) به میان می‌آید، همه چیز بستگی به امکان تشخیص حضور هورمون hCG در ادرار دارد. hCG اولین و مهمترین نشانه‌ای است که بارداری را تأیید می‌کند.

در طول روز، ادرار می‌تواند آلوده یا رقیق شده با دیگر مواد باشد، که منجر به عدم تشخیص دقیق هورمون hCG می‌شود. بنابراین، بهترین زمان برای انجام آزمایش، صبح زود است. در این زمان بالاترین احتمال حضور هورمون‌های hCG در ادرار وجود دارد که قابل تشخیص با آزمون شکر است. وجود هورمون در ادرار منجر به ایجاد توده‌های شکر می‌شود و نتیجه آن تایید بارداری است.

میزان دقت تست بارداری با شکر
در هر تست بارداری خانگی، هیچ معیار یا قاعده‌ای وجود ندارد که سطح دقت عمومی را برای آن تعریف کند. میزان دقت تست‌ها کاملا وابسته به عوامل محیطی، اجزای مورد استفاده، تمیزی وسایل، حضور ناخالصی، زمان آزمایش و … است.

تمیز نبودن کاسه آزمایش یا وجود ناخالصی در آن، که می‌تواند به شدت بر روی نتیجه آزمون تاثیر بگذارد.
اگر نمونه ادرار از اولین ادرار صبحگاهی نباشد، نتیجه آزمایش متفاوت می‌شود و باعث می‌شود که شکر به راحتی در ادرار حل شود و پاسخ منفی کاذب بدهد.
شکر مورد استفاده باید تازه باشد و در یک ظرف درب دار عاری از هوا نگهداری شده باشد.
اگر شکر در شرایط نامناسبی نگه داری شده و یا بسیار قدیمی باشد، نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدین صورت که شکر حتی پیش از تماس با ادرار توده‌ای شکل است و در ادرار حل نمی‌شود، در نتیجه نتیجه مثبت کاذب ایجاد می‌کند.
بنابراین توصیه می‌شود که در صورت استفاده از تست بارداری خانگی، حتما چند روز بعد نتیجه را با بیبی چک یا آزمایش خون تایید کنید تا در تشخیص خود اشتباه نکرده باشید.
جمع بندی

تست بارداری باشکر
تست بارداری باشکر

تست‌های بارداری خانگی یک راه سریع و ارزان برای پاسخ به این پرسش در ذهن شماست که آیا باردار هستید یا خیر. بسیاری از این آزمایش‌ها مناسب و در دسترس‌اند و از مواد سمی استفاده نمی‌کنند. با این حال، این تست‌ها تأیید پزشکی ندارند، زیرا درستی و دقت آن‌ها به چندین عامل وابسته است. بنابراین، تکمیل این تست‌ها با یک بیبی چک یا آزمایش خون برای اثبات برای بارداری بهترین گزینه است.
عامل دیگری که باید در ذهن داشته باشید این است که از تغییرات بدن و احتمال بارداری خود آگاه باشید. بیشتر تست‌های بارداری خانگی بارداری هنگامی انجام می‌شود که پریود به تاخیر می‌افتد. عواملی مانند استرس، تغییر در رژیم غذایی، تغییرات هورمونی و … نیز می‌تواند عامل به تأخیر افتادن پریود باشد.

منبع:تست بارداری باشکر

تست بارداری باشکر

تست بارداری باشکر

Post navigation