جنگل اولنگ شاهرود

جنگل اولنگ کجاست؟
جنگل اولنگ کجاست؟

اغلب ما پس از شنیدن جنگل در شاهرود به یاد جنگل ابر می افتیم و کمتر کسی با جنگل زیبای اولنگ که در نزدیکی آن قرار دارد آشنایی دارد. جنگل هایی که به دلیل ناشناخته ماندن بکر مانده و دارای پوشش گیاهی فشرده است. اکتشاف معدن ذغال سنگ موجب شد تا به فکر ساخت جاده در آن بیفتند و در پی احداث جاده طبیعت گردان توانستند به جنگل اولنگ دسترسی پیدا کنند. با الی گشت همراه شوید تا سفری داشته باشیم به این سرزمین ها و ارتفاعات سرسبز که در استان سمنان واقع شده اند.
موقعیت جغرافیایی

از شهر شاهرود ۸۰ کیلومتر به سمت شمال شرقی پیش بروید تا به جنگل اولنگ برسید. مسیر دیگر رسیدن به آن از سمت شهر رامیان در استان گلستان است که ۳۰ کیلومتر تا جنگل راه در پیش است. جنگل ۳۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و دقیقا در مرز بین آب ریزهای دامنه شمالی و جنوبی شرق رشته کوه البرز است. جنگل اولنگ در واقع امتداد جنگل های شمال کشور است که از استان گلستان به سمت شاهرود امتداد یافته است. شمال آن جنگل های استان گلستان و غرب، شرق و جنوب آن ارتفاعات شهر شاهرود است. ارتفاع بالا موجب کاهش میانگین دما درمنطقه شده و همچنین از دل کوه ها چشمه ها جوشیده و رودها جاری گشته که موجب ایجاد شرایط ایده آل برای رویش درختان گوناگون و تنوع زندگی جانوری شده است. در ادامه می توانید موقعیت دقیق آن را روی نقشه مشاهده و بررسی کنید.
آب و هوا
جنگل اولنگ با ارتفاع ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ متری از سطح دریا دو دامنه آب ریز شمالی و جنوبی شرق رشته کوه البرز را از یکدیگر جدا می کند که همین امر موجب شده دو نوع شرایط آب و هوایی متفاوت بر منطقه حاکم شود. در شمال آن رطوبت بیشتری وجود دارد و سرزمین ها در دسته مناطق سرد و مرطوب قرار می گیرند ولی در جنوب که بارندگی کم تر است زمین ها نیمه خشک و سرد هستند. میانگین دمای جنگل حدود ۱۲ درجه سانتی گرد در طول سال است و در مناطق مرطوب شمالی سالیانه ۵۵۰ میلی لیتر باران می بارد. هرچه به سمت جنوب پیش می رویم از بارندگی کاسته شده و در نهایت میانگین آن در مناطق جنوبی به چیزی ما بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی لیتر کاهش می یابد. میزان تبخیر در جنگل ۷۰۰ میلی لیتر است.
انواع گیاهان:
به دلیل وجود دو شرایط آب و هوایی متفاوت در دامنه های شمالی و جنوبی جنگل پوشش گیاهی نیز به دو گونه متفاوت تقسیم می شود. که می توان آن ها را به گونه های مرتعی و جنگلی دسته بندی کرد. قسمت های شمالی با پوشش گیاهی جنگلی پوشیده شده و از نوع جنگل های خزری است. از مهم ترین و بیشترین درخت ها و درختچه های آن می توان زرشک کوهی، اسپند، بلوط، ممرز، افرا، شیردار، ولیک، ازگیل (کندس) و کرکو را نام برد. دامنه های جنوبی را مراتع پوشانده اند که از مهم ترین و گسترده ترین گیاهان آن می توان استیپا، فستوکا، برموس و اگروپایرون به همراه درمنه، چوبک، کلاه میرحسن وسالویا را نام برد.

انواع جانوران:
پوشش جنگلی و گیاهی منطقه، دورماندنش از دست انسان ها و وجود آب موجب شده تا حیوانات زیادی شامل گونه های مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان به آن پناه بیاورند و در آن زندگی کنند. به دلیل وجود پوشش گیاهی بسیار متراکم به ویژه در مناطق شمالی امکان کمی وجود دارد که در نزدیکی جاده و محل گذر انسان ها بتوان با این حیوانات رو به رو شد. از جانوارن زیست کننده در جنگل های اولنگ می توان به خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل و بز، شوکا و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول اشاره کرد.
تخریب جنگل ها
متاسفانه حتی جنگل های کم تر شناخته شده نیز از تخریب انسان ها در امان نبوده اند. پس از کشف معدن ذغال سنگ جاده ای در میان جنگل تاسیس گشت که موجب تخریب جنگل شد. علاوه بر آن بهره برداری از این معدن همواره پیامدهای منفی برای منطقه در پی دارد. جاده با تمامی پیامدهای منفی باعث شد گردشگران به علاقه مندان بتوانند به سادگی به دل جنگل بروند و از طبیعت زیبایی آن استفاده کنند. امیدواریم اگر شما تصمیم دارید جزو گردشگران این جنگل های دیدنی باشید از روشن کردن آتش و ریختن زباله های تجزیه ناپذیر در دل طبیعت پرهیز کنید تا آیندگان نیز بتوانند از این طبیعت زیبا بهره مند شوند.

آبشار شیر آباد
اگر از سمت رامیان کمی به سمت شمال غربی پیش بروید به پارک جنگلی شیر آباد می رسید که در دل این جنگل های زیبا آبشاری هفت طبقه قرار گرفته است. بلندترین آبشار بیش از ۳۰ متر ارتفاع دارد. آبشار اول به سادگی قابل بازدید همگان است برای دیدن آبشار دوم و دیگر آبشارها باید جنگل نوردی کنید. آخرین آبشار یعنی آبشار هفتم با ریزشگاهی به طول ۳۰ متر بزرگ ترین است و در پای آن حوضچه ای به عمق ۸۰ متر تشکیل شده است. علاوه بر طبیعت فوق العاده زیبای مسیر و آبشارهای دیدنی چندین غار نیز در طول مسیر هستند که معروف ترین آن ها دیو سپید و سمندر هستند.
گردشگری
متاسفانه شرایط گردشگری منطقه ضعیف است و امکانات اقامت مناسب در آن وجود ندارد. بازدید کنندگان می توان اقامت در شهرهای اطراف را انتخاب کنند و یا به برپایی کمپ و چادر در دل جنگل بپردازند. آب و هوای منطقه کوهستانی و سرد است به نحوی که تقریبا ۹۸ روز از سال در آن یخ بندان وجود دارد. زمستان های جنگل اولنگ برفی، بهار و پاییز آن پرباران است. بهترین فصل برای گردشگران از اواخر فصل بهار تا انتهای فصل گرم تابستان است.

در اطراف جنگل جاذبه های گردشگری دیگری نیز قرار دارند که یکی از آن ها مجموعه بسطام است. مجموعه تاریخی بسطام قدمتی بیش از هزار ساله دارد و افراد مشهوری چون بایزید بسطامی در آن متولد شده اند.این شهر پر از دیدنی های تاریخی است که اگر علاقه مند به آثار تاریخی هستید و زمان لازم را دارید حتما زمانی را به بازدید از آن اختصاص دهید.

منبع:جنگل اولنگ کجاست؟

جنگل اولنگ کجاست؟

جنگل اولنگ کجاست؟

Post navigation