همه کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در هر شرایطی که باشند، نمی‌توانند بدون ابزارآلات مخصوص خود فعالیت کنند. در واقع پایه فعالیت بیشتر کارخانه‌های تولید، اول از همه تهیه ابزار است. منظور ما از ابزار دستگاه‌هایی است که برای تولید محصولات نهایی استفاده می‌شوند. دستگاه‌هایی که شما امروزه از طریق آگهی تلویزیونی آن‌ها را مشاهده کنید. به هر حال، هر کارخانه‌ای بسته به نوع فعالیت خود از یک دستگاه خاصی استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است که به دلیل خاص بودن فعالیت خود، سفارش ساخت آن را به کارخانه‌های سازنده بدهد.

کارگاه‌های تولید قطعات مانند قطعات خودرو یا کارگاه‌های که بعضی محصولات نهایی مانند پنجره را تولید می‌کنند، بیشتر از بقیه به ابزارهای صنعتی نیاز دارند. شناخت این ابزارها برای مدیران چنین واحدهایی از نان شب هم واجب‌تر است. ابزارهایی که هرکدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه سه ابزار مهم و پرکاربرد در واحدهای صنعتی معرفی خواهیم کرد:

پانچ سی ان سی CNC

پانچ سی ان سی یکی از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین ابزارهای صنعتی است که تمامی واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ به آن نیاز دارند. حالا ممکن است که درصد استفاده در هرکدام متفاوت باشد. همان‌طور که از اسم پانج آن کاملاً مشخص است، از پانچ سی ان سی CNC برای ایجاد سوراخ روی انواع ورقه‌های آهن، استیل، آلومینیوم، روغنی، گالوانیزه و غیره به کار گرفته می‌شود. در واقع باید گفت که بسیاری از سوراخ‌هایی که روی ورقه‌های نازک یا ضخیم فلزی زده می‌شود، امروزه همه آن‌ها با استفاده از پانچ سی ان سی به وجود آمده است. شما می توانید برای استفاده از خدمات پانچ سی ان سی با نور پایتخت تماس بگیرید.

برای همه فعالان این حوزه بارها پیش آمده است که در کارگاه تولیدی خود نیاز به سوراخ کردن قطعه‌ای، حالا با هر اندازه‌ای چه با یک قطر کوچک و تک یا به صورت مسلسلی و با اندازه‌های یکسان داشته باشند. در گذشته که پانچ‌ها مثل امروز پیشرفته نبودند، باید به صورت دستی سوراخ‌هایی به وجود می‌آوردیم. این مسئله دو مشکل اساسی داشت: اول از همه اینکه بسیار کار کردن با دستگاه سختی سخت بود و دوم اینکه امکان خطا چه روی دستگاه و حتی دست اپراتور را هم افزایش می‌داد. با الکترونیکی شدن دستگاه‌های پانچ و نصب سیستم عامل مربوطه روی آن، به راحتی می‌توان با استفاده از برنامه‌های کاربردی فعالیت ایجاد سوراخ را روی قطعه‌ها کنترل کرد.

پانچ‌های کامپیوتری الکترونیکی دارای مزیت‌های زیر هستند:

  • دارای سرعت بسیار بالا در برش و ایجاد شکل روی قطعات؛
  • دارای دقت بسیار بالا در ایجاد سوراخ روی قطعات پیچیده و سخت؛
  • امکان ایجاد انواع مختلف شکل‌های دلخواه و پیچیده روی ورقه‌های فلزی و غیرفلزی؛
  • امکان ایجاد صافی سطح بسیار حرفه‌ای در برش‌ها و سوراخ کاری؛
  • دارای کمترین درصد خطای ممکن؛
  • امکان ایجاد سوراخ و شیارهای بسیار ریز تا قطر 1 میلی‌متر؛
  • امکان ایجاد هم‌زمان چندین سوراخ متفاوت روی یک ورق؛
  • امکان ایجاد انواع حکاکی و برش هم‌زمان روی ورق برای افزایش سرعت کاری.

 

برش لیزری فلزات

برش لیزر یکی از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های است که از آن برای برش با سرعت و دقیق روی انواع ورقه‌ها استفاده می‌شود. در واقع برش لیزری یکی از انواع برش‌های موجود در کشور است؛ اما این برش کاربردی وسیعی در کارگاه و کارخانه کوچک با هدف خاص دارد. برش لیزر یکی از مدرن‌ترین برش‌های موجود در کشور است که حتماً باید از دستگاه خاصی برای آن استفاده شود. شما می توانید برای استفاده از خدمات برش لیزر فلزات با صنایع فلزی نور پایتخت تماس بگیرید.

از ویژگی‌های دستگاه برش لیزر می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطر برش لیزر بسیار کم بوده و مقدار آن در چیزی بین 10 تا 25 میلی‌متر است؛
  • برش لیزر قابلیت برش انواع ماده‌هایی با جنس مختلف را ندارد. برای اینکه قدرت نفوذ برش لیزری بسیار بالا بوده و کمی بی‌دقتی در انجام آن می‌تواند باعث خراب شدن یا سوختن آن شود.
  • بیشترین کاربرد برش لیزر روی قطعات فلزی با جنس آهن، آلومینیوم و فولاد است؛
  • البته اگر دقت شما و دستگاه بالا باشد، می‌توان از آن برای برش روی سطح موادی با جنس پلاستیک، شیشه و سرامیک هم به کار گرفته شود.
  • کاربرد دستگاه برش لیزر بیشتر در کارگاه‌های صنعتی کوچک و بزرگ است که در آنجا انواع ورقه‌های مختلف برای شکل‌دهی استفاده می‌شود.

 

مزیت‌های استفاده از برش لیزری شامل:

  • سرعت بالا در برش؛
  • دقت بالا در برش؛
  • بدون سوختگی روی ورقه (در صورت انتخاب درست جنس ماده)؛
  • برش ناحیه‌های بسیار کوچک؛
  • راحت و آسان بودن کار با آن؛
  • پایین بودن میزان خرابی در برش لیزری؛
  • امکان برش انواع شکل‌های مختلف با دقت بالا؛
  • هزینه کمتر در برابر دیگر تکنولوژی‌های مشابه؛
  • به روز بودن تکنولوژی برش لیزر.

خمکاری ورق

خمکاری ورق یا فلزات یکی از مهم‌ترین خدماتی است که هر صنعتی در تولید قطعات خود از آن استفاده می‌کند. از خمکاری برای تولید باکس‌های فلزی در صنعت‌های مختلف از جمله الکترونیک، ساختمان سازی، کشاورزی، دامداری، کشتی سازی، انواع کارخانه‌ها، الکتریکی، غذایی و غیره به کار گرفته می‌شود. همچنین می‌توان از خمکاری برای تولید قطعاتی که نیاز به خم کردن آن و شکل دارد، استفاده شود. شما می توانید برای استفاده از خدمات خمکاری ورق با نور پایتخت تماس بگیرید.

عملیاتی مکانیکی پایه‌ترین فعالیت در خمکاری است. در این روش با وارد آوردن فشار باعث خم ورق شده تا شکل مورد نیاز به وجود بیاید. خمکاری ورق به عوامل مختلفی بستگی دارد: جنس ورق، ضخامت ورق، طرح مورد نظر، میزان خمش، میزان فشار از عواملی هستند که قدرت و کیفیت خمکاری را تعیین می‌کند.

نکته دیگر اینکه خمکاری ورق به دو شکل گرم و سرد انجام می‌شود. در واقع در ورقه‌هایی با مقدار کربنی آن بیش از 1.2 درصد از نوع گرم استفاده می‌شود. این نوع بیشتر شامل ورقه‌هایی با جنس غیرفلزی می‌شود.

نکته مهم امنیتی اینکه در استفاده از دستگاه خمکاری باید بیش از حد احتیاط کرد. اول از همه اینکه امکان کاهش ضخامت ورقه‌ها در صورت استفاده اشتباه وجود دارد. همچنین ممکن است که در اثر فشار بیش از حد، چین خوردگی‌هایی روی ورقه به وجود بیاید که باعث خرابی کلی آن شود.

دستگاه‌های خمکاری که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، عملیات خود را به روش کنترل عددی با کامپیوتر انجام می‌دهند. در واقع در این دستگاه‌ها شاهد محدودیت‌هایی ضخامت و متراژ ورقه‌ها هستیم. از این رو قبل از اینکه دستگاهی را روشن کرده، باید چگونگی استفاده از آن را مطالعه کرده و همچنین از یک متخصص باتجربه سؤال بپرسید. برای خمکاری شما می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. هرچند در خروجی تفاوتی با هم نخواهند داشت.

صنایع فلزی نور پایتخت

Post navigation