کارشناس حشرات و پروانه‌شناس گفت: افزایش بارندگی علت رشد جمعیت پروانه‌ها شده است و خطری برای کشاورزی، انسان‌ها و محیط زیست ندارند.

علت زیاد شدن پروانه ها
علت زیاد شدن پروانه ها

به گزارش میزان، چند روزی است پایتخت با مهمان‌های ناخوانده‌ای رو به رو شده مهمان‌های زیبایی که سال‌ها بود از آن‌ها خبری نبود. پروانه‌هایی که به گفته متخصصان افزایش سطح بارندگی‌های اخیر علت رشد آن‌ها بوده است. در حالی که برخی نگران خطرناک بودن این حجم از پروانه در سطح شهر شده اند کارشناسان محیط زیست تاکید کردند که این پروانه‌ها فقط زیبا هستند و خطری برای کشاورزی، انسان‌ها، و محیط زیست ندارند.

علیرضا نادری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان درباره علت افزایش وجود پروانه‌ها در سطح شهر گفت: هرگونه حشره‌ای به خاطر تغییر وضعیت آب و هوا، جمعیتش تغییر می‌کند. اینگونه پروانه خاص که در تهران مشاهده می‌کنید به دلیل افزایش بارندگی و افزایش گیاهانی که مناسب تخم گذاری این حشره است، جمعیتش افزایش پیدا کرده است. تنها دلیل ظهور این پروانه‌ها، افزایش بارندگی و به تبع آن افزایش گیاهان است.

وی در ادامه بیان کرد: این پروانه‌ها نیازمند دو نوع گونه گیاهی هستند نوع اول که مناسب تخم گذاری آن‌ها است و نوع دوم که از آن‌ها بای تغذیه استفاده می‌کنند. پروانه‌هایی که هم اکنون در تهران زیاد شده اند از حدود ۴۰ تا ۵۰ نوع گیاه تغذیه می‌کنند.

وی در ادامه درباره اینکه بارندگی‌های اخیر دلیل بازگشت پروانه‌ها است افزود: وجود این پروانه‌ها جای نگرانی برای شهروندان، کشاورزی و محیط زیست ندارد.

وی در ادامه درباره اینکه این پروانه‌ها تا چه زمانی مهمان تهران خواهند بود افزود: عموماً پروانه‌ها عمر کوتاهی دارند. این پروانه‌ها تا یک ماه دیگر مهمان تهران خواهند بود و اگر بارندگی‌ها خوب باشد احتمال دارد تا پایان تابستان این پروانه‌ها در تهران حضور داشته باشند.

نادری در ادامه بیان کرد: این پدیده در ۳۰ سال گذشته حدود ۴ تا ۵ بار اتفاق افتاده است که امسال با توجه به بارندگی‌های زیاد در تهران با گستردگی این امر رو به رو شده ایم.

وی افزود: این پروانه‌ها امسال تخم گذاری می‌کنند و اگر سال بعد آب و هوا و بارندگی‌ها مشابه امسال بود و دشت‌ها و کوه‌ها مملو از گیاهان مختلف شد ما دوباره شاهد این پروانه‌ها خواهیم بود، اما اگر بارندگی کم باشد و گیاهان به اندازه امسال در سطح دشت‌ها و کوه‌ها نباشند، این پروانه‌ها به دلیل نبود غذا چنین ظهوری نخواهند داشت.

نادری گفت: یکی دیگر از دلایل کاهش پروانه‌ها، چرای بی رویه دام در زیست گاه‌ها است که بسیاری از گونه‌های گیاهی خوش خوراک در مراتع توسط دام‌ها خورده می‌شود و این گیاهان که محل تخم گذاری پروانه‌ها هستند از بین می‌روند و تنها گیاهانی در مراتع می‌مانند که خاردار هستند که نقش حفظ پوشش سطحی خاک را ایفا می‌کنند.

منبع:علت زیاد شدن پروانه ها

علت زیاد شدن پروانه ها

علت زیاد شدن پروانه ها

Post navigation