دلایل کبود شدن پوست بدون ضربه

علت کبودی بدن

گاهی اوقات پوست بدن بدون اینکه ضربه ای خورده باشد دچار کبودی می شود افزایش سن و کمبودهای تغذیه ای دو عامل اصلی کبودی پوست هستند.
اگرچه استراحت و استفاده از کمپرس یخ، به بهبود علائم کبودی کمک می کند، اما بهتر است از برخی علل خاص کبودی پوست اجتناب کنید تا اصلاً آن را تجربه نکنید.

اشعه فرابنفش خورشید: این اشعه در طول زمان کلاژن پوست شما را که در لایه دوم پوست قرار دارد از بین می برد. کلاژن از شبکه رگ های خونی در زیر پوست حفاظت می کند و بدون آن رگ های خونی به راحتی در معرض شکنندگی قرار می گیرند. در واقع کاهش سطح کلاژن از دلایل اصلی کبودی پوست است. اگر قرار است در معرض نور خورشید قرار بگیرید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

افزایش سن: این هم یکی از علل کاهش سطح کلاژن است. البته ضخامت پوست و حساسیت آن در برابر نورخورشید در افراد مختلف متفاوت است مثلاً افرادی که پوستشان روشن است، حساسیت بیشتری نسبت به پوست افراد تیره دارند. برخی از افراد، کبودی ناشی از بالا رفتن سن را فقط در سنین خیلی بالا تجربه می کنند اما برخی دیگر از 40 یا 50 سالگی، شاھد ایجاد این کبودی ھا در پوست خود ھستند. با این حال استفاده از کرم ضد آفتاب، از کلاژن پوست به مدت طولانی تری محافظت می کند.کبودی پوست

مصرف برخی از داروھا: داروھای رقیق کننده خون مثل وارفارین و ھپارین، احتمال بروز کبودی ھای پوستی را ھم بیشتر می کنند. داروھای ضد انعقاد، مدت زمان انعقاد خون را طولانی تر می کنند. به ھمین دلیل ھم فرد خیلی راحت تر و بیشتر از دیگران دچار کبودی پوستی می شود. داروھای مسکن مثل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن ھم خاصیت رقیق کنندگی خون دارند. این داروھا، مانع از فعالیت برخی از آنزیم ھا که وجود آنھا برای انعقاد خون، ضروری است، می شوند. بنابراین، از این داروھا بیش از یک ھفته استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک شما تشخیص داده باشد.

کمبود تغذیه ای: کمبود ویتامین های کا، ب 12 و سی که در انعقاد خون نقش دارند، منجر به کبودی می شود. اگر از غذاھای ناسالم استفاده می کنید و میوه و سبزی کافی مصرف نمی کنید، احتمال دارد که دچار کمبود ویتامین سی یا ویتامین کا شوید. گیاه خواران نیز در معرض کمبود ویتامین ب 12 هستند.

ابتلا به یک بیماری جدی: کبودی پوست در موارد نادر، می تواند نشانه یک بیماری جدی مثل دیابت نوع 2 یا بیماری لوسمی باشد. اگر کبودی پوست شما بی دلیل به وجود آمده و بیش از دو ھفته به طول انجامیده است، باید به پزشک مراجعه کنید. بالا بودن قند خون، ترمیم پوست را با تأخیر مواجه می کند و در نتیجه، مدت بیشتری ھم زمان می برد تا کبودی ھای پوست، بھبود پیدا کنند. در افراد مبتلا به لوسمی، پلاکت ھای خون کاھش پیدا می کنند و انعقاد خون به درستی انجام نمی شود.

راه های درمان کبودی های بدن

1- کمپرس سرد:یخ را داخل کیسه پلاستیکی و بعد درون یک حوله یا پارچه تمیز قرار دهید و روی محل آسیب دیده بگذارید. گذاشتن یخ به طور مستقیم روی پوست می تواند اوضاع را بدتر کند و یا موجب سرمازدگی شود.

2- پرتقال و سایر میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ث نیز کبودی را درمان می کنند. کمبود این ویتامین نیز می تواند دیواره رگ های خونی را نازک و ضعیف کند؛ به طوری که حتی با کوچک ترین فشار، بدن فرد کبود شود.

3- اگر لب هایتان بدون دلیل مشخصی کبود شد، نزد پزشک بروید. پزشک امکان وجود کم خونی یا بیماری قلبی یا ریوی را بررسی می کند. اما اگر کبودی لب در اثر سرما باشد، برای رفع آن حوله ای بزرگ یا پتویی را به سر تا پای خود بپیچید.

علت کبودی بدن

4- اگر لب ها ناگهان کبود شدند و ضربان قلبتان بالا رفت، عرق کردید و یا به سرفه افتادید، دچار تنگی نفس شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر لب ها و ناخن های کودکتان کبود شد و سرفه شدید، تب یا تنگی نفس داشت، فورا به پزشک مراجعه کنید.

5- سیگار نکشید. توجه داشته باشید سیگار بزرگ ترین دشمن پوست است. همچنین باعث افزایش طول درمان کبودی ها می شود.

6- سیاهی دور چشم، در اغلب موارد بیماری محسوب نمی شود و این جزو خصوصیات طبیعی پوست برخی افراد است. پس برطرف کردن و پیشگیری کردن باعث از بین رفتن کامل سیاهی دور چشم نمی شود.

منبع:علت کبودی بدن

علت کبودی بدن

علت کبودی بدن

Post navigation