غار یخ مراد

غار یخ مراد کجاست؟
غار یخ مراد کجاست؟

یکی از فعالیت های تفریحی و پر هیجان نسبتا نوپا در کشور که در حوزه طبیعت گردی قرار می گیرد، غارنوردی است. فعالیتی که در چند سال گذشته طبیعت گردان و طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. کشورمان ایران نیز از لحاظ داشتن غارهایی متنوع، از جمله کشورهای مطرح در دنیا به حساب می آید. یکی از این غارها، که از قضا از شگفت انگیزترین آنهاست، غار یخ مراد در استان البرز است. با الی گشت همراه شوید تا سفری یک روزه به این غار زیبا داشته باشیم.
چالوس و خاطرات آن
وسایل خود را جمع کنید، کوله بارتان را ببندید و خود را آماده سفری یکروزه به غار زیبای یخ مراد کنید. برای سفر به این غار شگفت انگیز، باید از یکی از زیباترین جاده های کشور عبور کنیم، یعنی جاده چالوس. اسم جاده چالوس که به گوشمان می خورد، ناخوداگاه به یاد پیچ های تند آن، مناظر زیبای آن و حتی برخی از آهنگ های به یاد ماندنی خوانندگانمان می افتیم. در واقع در سفر به غار یخ مراد، شما از دو جاذبه گردشگری منحصر به فرد دیدن خواهید کرد، یکی غار شگفت انگیز یخ مراد که دلیل شگفتیش را خواهیم گفت و دیگری جاده زیبای چالوس.

شگفتی های یخ مراد

غار یخ مراد در ۶۵ کیلومتری جاده چالوس و در منطقه گسچر قرار دارد. ارتفاع این غار از سطح دریا حدود ۲۶۴۰ متر است و برخی از صاحبنظران قدمت آن را بین ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون سال قبل برآورد کرده اند. این غار یکی از بی نظیرترین غارهای کشور است. چرا که قندیل ها، استالاگمیت ها و استالاگتیت های آن نه از جنس آهک یا دیگر رسوبات، بلکه از جنس یخ هستند.
یخ هایی بلورین که همانند کریستال هایی شفاف از زمین سر برآورده اند و مناظر بسیار نادر و منحصر به فردی را برای بازدید کنندگان ایجاد کرده اند. این غار، پر است از چاه ها و چاله های عمیق که عمق خیلی از آن ها مشخص نشده است. فرود آمدن از این چاه ها نیاز به تجهیزات حرفه ای غار نوردی دارد و افراد غیر حرفه ای از عهده آن بر نمی آیند.

هرساله تعداد زیادی از غار نوردان حرفه ای برای رسیدن به انتهای غار و کشف رمز و راز های پنهان درون آن، به این منطقه سفر می کنند. ولی هنوز که هنوز است انتهای آن کشف نشده است. درون این غار علاوه بر ستون های کوچک یخی، تالار ها و دریاچه هایی یخ زده هم وجود دارند.

با شروع فصل سرما، فرآیند تشکیل این استالاگتیت ها و استالاگمیت ها شروع می شود. در اواخر زمستان به اوج خود می رسد و در نهایت با شروع فصل تابستان به پایان خود نزدیک می شود. تا شروعی دوباره و زمستانی دیگر.
هنگام ورود بع غار، سه مسیر و سه تالار نمایان خواهند شد. مسیر اول پس از حدود ۲۰ متر به انتها می رسد. تالار بعد پس از طی مسافتی نسبتا طولانی به چاهی پهن و عمیق می رسد که فقط غارنوردان حرفه ای توان عبور از آن را دارند. و در مسیر سوم، زیباترین قندیل های موجود در غار را نظاره خواهید کرد.

غار یخ مراد کجاست؟
غار یخ مراد کجاست؟

علاوه بر تزئینات یخی ذکر شده، تزئینات آهکی کم اما زیبایی درون غار وجود دارد. اسفنج های آهکی زیبا بر روی سقف برخی از نقاط غار به چشم می خورند.

فعالیت های رایج در غار یخ مراد

بدون شک اصلی ترین دلیلی که هر گردشگری را به سمت این غار می کشاند، همین ستون ها و قندیل های یخی هستند که منظره شگفت انگیزی را پدید می آورند. این قندیل ها بسیار شکننده اند. به طوری که با کوچکترین برخورد به آن ها از بین می روند. قدم زدن درون غار، عبور از لا به لای این قندیل های یخی و عکاسی از این جلوه های طبیعت، خاطرات فراموش نشدنی برایتان خواهد ساخت.
وجه تسمیه غار یخ مراد
مردم بومی این منطقه، اعتقاد دارند که یخ موجود در این غار خاصیت درمانی داشته و شفا بخش است. در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها از یخ های این غار استفاه می شده است. به همین دلیل است که نام این غار، یخ مراد گذاشته شده است.

بهترین زمان سفر به غار یخ مراد

در فصل زمستان در منطقه کهنه ده برف بسیار سنگینی می بارد. به گونه ای که در خیلی از اوقات جاده آن کاملا مسدود می شود. بنابراین، پیشنهاد می کنم که حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشید. من، هم در بهمن ماه و هم در بهار به این غار سفر کرده ام. در زمستان هوای منطقه بسیار سرد است و با وجود اینکه قندیل های بیشتری را می بینید، شاید سرمای هوا و برف کمی اذیتتان کند. بنابراین، بهترین زمان سفر برای تماشای قندیل های یخی این غار، فصل بهار و به خصوص فروردین ماه هر سال است. چرا که هر چه هوا گرم تر شود، قندیل های بیشتری آب خواهند شد.

سفر به این غار می تواند در قالب یک برنامه یک روزه از تهران انجام گیرد.
چطور به یخ مراد برسیم؟
وارد جاده چالوس که شدید، تا منطقه گسچر پیش بروید. بعد از روستای نسا، پلی بزرگ و پهن در سمت چپ جاده قرار دارد که به سمت روستای کهنه ده می رود. بعد از حدود ۵ کیلومتر در این جاه خاکی شما به یک دو راهی خواهید رسید که مسیر سمت راست شما را به سمت دهانه غار هدایت می کند.

تجربه نگارنده از این جاده: سفر من به این منطقه در فصول بهار و تابستان بود. هنوز برف و یخ تمام جاده فرعی را پوشانده بود و خودروهایی که زنجیر چرخ نداشتند، قادر به ادامه مسیر نبودند. بنابراین قبل از سفر به این منطقه از وضعیت آب و هوایی و جاده آن اطلاع کامل داشته باشید. دهانه غار از جاده زیاد پیدا نیست، بنابراین اگر بار اول است که به غار یخ مراد سفر می کنید، برای اطلاع دقیق از محل غار از ماشین های عبوری سوال بپرسید. البته معمولا در نزدیکی دهانه غار خودروهای زیادی پارک کرده اند که می توانند نشانه خوبی از نزدیک بودن به دهانه غار باشند.

منبع:غار یخ مراد کجاست؟

غار یخ مراد کجاست؟

غار یخ مراد کجاست؟

Post navigation