این روزها ابزار آلات صنعتی نقش مهمی در انواع صنایع ایفا می کنند و بدون استفاده از این ابزار آلات انجام بسیاری از فعالیت های صنعتی غیر ممکن است. در این مقاله بعضی از این ابزار آلات را به اختصار شرح می دهیم.

فلومتر

یکی از مهمترین و اصلی ترین پارامترهای اندازه گیری در صنایع مختلف، اندازه گیری جریان سیالات است که از اهمیت ویژه ایی در صنایع برخوردار است. در حقیقت فلومتر یکی از ابزراهای صنعتی بوده که در آزمایشگاه ها، پالایشگاه ها، تجهیزات نظامی و همچنین در خط های تولید استفاده می شود. از فلومتر در سیستم های لوله کشی برای انتقال سیالات نیز استفاده می شود و فلومتر وظیفه دارد سرعت جریان و حجم سیال ورودی در واحد زمان را اندازه گیری نماید. گزارش نهایی فلومتر اهمیت زیادی در حوزه های صنعتی مانند پالایشگاه ها دارد. به عبارت دیگر می توان گفت فلومتر نوعی ابزار دقیق است که حجم مواد عبوری را نسبت به زمان اندازه گیری می کند.

شرایط محیطی و موارد مختلفی از جمله تغییرات آب و هوایی، ساختار شیمیایی و فیزیکی سیال، نصب صحیح فلوتر، میزان خورندگی سیالات، جنس لوله ها و همچنین نوع استفاده از فلومتر نقش مهمی در اندازه گیری و کارکرد فلومتر دارند.  هنگامی که فلوتر سرعت جریان یک سیال را اندازه گیری و گزارش می کند، اپراتور و سایر ناظرین مقدار جرم مولکولی و چگالی موجود را می دانند ولی اطلاعات به دست آمده به آنها کمک می کند که مقدار ماده مصرفی را اندازه گیری نمایند. با توجه به این که مقدار ورودی و خروجی یک سیستم در بازدهی و عملکرد آن سیستم نقش مهمی دارد، استفاده از فلومتر در بسیاری از فرآیندها مانند تامین مواد اولیه و فروش مواد خروجی نقش مهمی ایفا می کند.

فلومتر متشکل از سه قسمت بوده و یکی از بخش های آن مخصوص اندازه گیری، بخش دیگر مخصوص تبدیل و بخش سوم مخصوص گزارش و انتقال نتایج می باشد. بخش اول فلومتر شامل ابزارهایی ازجمله اوریفیس است و این ابزار با ایجاد تفاضل شدت جریان را در دو قسمت لوله مشخص و اندازه گیری می کند. این دستگاه به طور مکانیکی فعالیت می کند و شامل یک دیافراگم است و با تغییرات سرعت جریان، تغییر می کند. بخش دوم شامل یک ابزار تبدیل یا ترانسدیوسر است و زمانی که تغییرات سرعت جریان موحب تغییراتی در دیافراگم دستگاه اولیه شود، حرکت مکانیکی آن توسط ترانسدیوسر موجب به وجود آمدن یک میدان الکتریکی می شود. این میدان الکتریکی نقش مهمی در به دست آوردن گزارش های دیجیتالی دارد. در نتیجه ترانسدیاسور نتایج به دست آمده را تبدیل به داده های دیجیتالی کرده و وارد ترانسمیتر می کند. ترانسمیتر باید گزارش سرعت جریان نهایی و انتقال آن با اتاق کنترل را به اپراتور گزارش کند.

بوستر پمپ

بوستر پمپ دستگاهی است که از یک یا چند الکتروپمپ تشکیل شده و این الکتروپمپ ها به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و توسط واحد کنترل یا تابلو فرمان می گیرند. این دستگاه برای افزایش مجموع آب مصرفی و همچنین افزایش فشار آب، چندین پمپ را به هم متصل می کند. بوستر پمپ ها برای افزایش فشار آب در دستگاه های آبرسانی، آبیاری و آتشنشانی استفاده می شوند. در حقیقت سیستم بوستر پمپ مانند یک کمپرسور گازی عمل می کند و سیالات را متراکم و فشره کرده و آنها را با فشار زیاد به بالا انتقال می دهد.

بوستر پمپ ها با توجه به موارد استفاده و نیاز ساختمان ها در دو نوع ثابت و متغیر ساخته می شوند که نوع ثابت آن برای آتش نشانی و نوع متغیر آن برای تامین آب مصرفی، آبرسانی و آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به نیاز فشار و با توجه به میزان فشار لازم، مقدار آب در هر کدام از پمپ ها تنظیم می شود.

به طور کلی در ساختمان ها و سیستم های آبرسانی که مصرف بالایی دارند، از یک بوستر پمپ همراه با  دو پمپ 4 تایی استفاده می شود. زمانی که آب کمی مصرف شود، فقط بخشی از پوستر پمپ مورد استفاده قرار می گیرد ولی در زمان حداکثر مصرف آب، کل ظرفیت الکتروپمپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. این الکتروپمپ ها ازیک منبع تحت فشار، تابلو برق، شیر یکطرفه، شیر فلکه، لرزه گیر، شیر تخلیه، مانومتر، کلید راه انداز، شاسی، چراغ اخطار که نشان دهند آب مصرفی است؛ تشکیل شده است.

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور یکی از انواع  ژنراتور برای تولید برق است و توسط موتوری که از سوخت دیزل نیرو می گیرد، کار می کند. دیزل ژنراتور متشکل از یک ژنراتور و یک موتور دیزلی بوده و برای تولید برق استفاده می شود. دیزل ژنراتورها در سه نوع بنزینی، گازوئیلی و دیزلی ساخته می شوند. به طور کلی دیزل ژنراتورها مجوعه ایی از دستگاه های مولد برق هستند و برای راه اندازی آنها از گازوئیل استفاده می شود. دیزل ژنراتور در واقع همان موتور برق است و در مکان های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. دیزل ژنراتورها در مواقع مختلفی از جمله زمانی که برق به طور موقت قطع می شود، استفاده می شوند ولی بعضی از دیزل ژنراتورها برای موارد دائمی تولید و طراحی می شوند.

به طور کلی می توان گفت دیزل ژنراتورها با توجه به توانشان برای تولید برق، در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند. بعضی از دیزل ژنراتورها می توانند تا 250 ولت آمپر برق تولید کنند و این نوع از دیزل ژنراتور برای تولید برق اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد.

دیزل ژنراتورها از دستگاه های اصلی و جانبی تشکیل می شوند. یکی از مهمترین قطعات اصلی دیزل ژنراتور، موتور دیزل ژنراتور است که این موتور، موجب به حرکت درآمدن ژنراتور می شود. در انتخاب موتور دیزل ژنراتور باید دقت زیادی داشت زیرا توان الکتریکی یک موتور نقش مهمی در دیزل ژنراتور داشته و قدرت آن را نشان می دهد.حجم محفظه سوخت و همچنین میزان صدای موتور، از عوامل مهمی هستند که باید به آنها توجه کرد. دستگاه اصلی دیگر، ژنراتور بوده که در اثر چرخش، برق تولید می کند. در واقع ژنراتور، انرژی اولیه خود را از موتور می گیرد و از این طریق برق تولید می کند.

فروش ابزار آلات صنعتی

Post navigation