آبشار پونه زار یکی از‌ زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. اگر این حرف را باور ندارید باید با چشمان خودتان از نزدیک آبشار را ببینید. این آبشار با دیواره‌هایی پوشیده از خزه خوش‌رنگ و فضایی بانشاط، پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است. آبشاری در دل کوه که شکوه آبشارهای بلند را کاملا به شما نشان می‌دهد و با صدای جوش‌وخروش خود شما را مهمان یک موسیقی‌ طبیعی می‌کند. در محل ریزش آبشار، خزه‌های سرسبز ‌دائمی تشکیل و باعث شده که هر گردشگری دوست داشته باشد از نزدیک آن را حس کند. اگر شما هم به طبیعت‌گردی علاقه دارید، در این مطلب از نابرو با من همراه باشید.

معرفی ابشار پونه زار
معرفی ابشار پونه زار

آبشار پونه زار کجاست؟

آبشار ‌پونه زار ششمین آبشار‌ مرتفع ایران به‌شمار می‌آید و یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اصفهان است. این آبشار خزه‌ای زیبا و بکر، با ارتفاع ۷۰ الی ۷۵ متر در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب فریدون‌شهر‌ از توابع استان اصفهان واقع شده و از ارتفاعات‌ زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد. از شهر فریدون‌‌شهر تا آبشار فقط ۲۵ کیلومتر فاصله است؛ اما به‌دلیل جاده پرپیچ‌وخم و خطرناکی که پیش‌رو دارید، دست‌کم ۳۰ دقیقه زمان برای رسیدن به پارکینگ آبشار لازم خواهید داشت.

در طول مسیر رسیدن به این آبشار، از چندین روستا مانند چغیورت و پشت‌کوه عبور می‌کنید. این مکان‌ها برای رفع خستگی و نوشیدن چای جای مناسبی محسوب می‌شوند. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید چند دقیقه‌ای در این روستاها ‌استراحت کنید. پایین آبشار ‌پونه زار دره عمیقی وجود دارد که آب به آن‌جا می‌ریزد. بنابراین وقتی به آبشار رسیدید، مراقب خود و کودکانتان باشید. البته من به شما توصیه می‌کنم که با فرزندان خود به این سفر نروید.
سفر به آبشار
بالای آبشار محلی برای كمپ، سرويس بهداشتی و جای پارک خودرو قرار دارد. اگر قصد‌ پایین رفتن از آبشار را دارید، حتما احتیاط کنید؛ چون مسیر به‌ طرف پایین آبشار صعب‌العبور بوده و امکان ریزش پله‌ها وجود دارد.

در همه فصل‌های سال می‌توانید به تماشای آبشار پونه زار بروید. البته زمستان را برای این سفر به‌دلیل سرمای هوا توصیه نمی‌کنم. زمانی‌که هوا معتدل است، از اوایل بهار تا ابتدای تابستان، بهترین وقت برای سفر به آبشار بوته‌زار محسوب می‌شود.

این آبشار از چندین سرچشمه خنک و گوارا تشکیل شده‌ است. یکی از سرچشمه‌‌ها در فاصله دو الی سه کیلومتری بالای آبشار قرار گرفته و میانه راه، چند چشمه دیگر هم به آن اضافه می‌‌شوند. سرچشمه‌های مهم دیگری هم کنار خود آبشار قرار دارند که در مسیر پاکوب آبشار مشخص هستند. همه سرچشمه‌های آبشار پونه زار دائمی بوده و در همه فصل‌های سال، با نمایی زیبا جلوه‌گری می‌کند.
به این دلیل که در مسیر ‌آبراهه‌های این آبشار پونه روییده، آبشار به این نام معروف شده است. اطراف آبشار پوشش گیاهی متنوعی به‌چشم می‌خورد که بیشتر آن ‌را درختان زرشک وحشی تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید بسیاری از گل‌های وحشی و دارویی ایران را می‌توان در کوه‌های این منطقه و اطراف این آبشار پیدا کرد. اگر قصد دارید به این آبشار سفر کنید، درنظر داشته باشید آب پونه‌‌زار بسیار سبک است. همچنین طبق گفته مصرف‌کنندگان، این آب خاصیت دارویی نیز دارد.

معرفی ابشار پونه زار
معرفی ابشار پونه زار

چه وسایلی را با خود ببرید؟
با توجه به اینکه برای رفت‌وبرگشت چند ساعته باید کوه‌پیمایی و رانندگی کنید، کفش مناسب و لباس، ضروری به‌نظر می‌رسد. همچنین باید کلاه آفتاب‌گیر، کرم ضد‌آفتاب، عینک‌ آفتابی، کیف کوچک کمک‌های‌اولیه، آب و خوراکی‌های سبک را همراه خود داشته باشید. اگر اهل سفر یا طبیعت‌گردی باشید، طبق تجربه‌تان به فهرستی از وسایل اساسی و موردنیاز برای سفر به آبشار دسترسی دارید.

در ساده‌ترین حالت به کمپ یا همان چادر‌زدن نیاز دارید که به تناسب مقصد موردنظر، نوع چادر‌ انتخابی هم متفاوت‌ خواهد بود. با توجه به مکان آبشار ‌پونه‌زار، چادرهای عصایی گزینه مناسبی هستند. با اینگه باز و جمع کردن این نوع چادر زمان‌بر است، اما کوچک‌تر و سبک‌تر بوده و برای طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد. اگر قصد دارید شب را در آبشار پونه زار سپری کنید، حتما مواد ‌خوراکی را داخل چادر خود ببرید تا حیوانی به‌خاطر غذا سمت شما نیاید. همچنین از پشه‌بند، به‌ویژه در تابستان، استفاده کنید؛ دراین‌صورت می‌توانید از دیدن ستاره‌ها در شب نیز لذت ببرید.

در آخر باید به این نکته اشاره کنم که اگر به طبیعت می‌رویم، بهتر است دست‌کم با هدف گوش سپردن به صدای آن و‌ کائنات باشد. بنابراین نباید آلودگی صوتی ایجاد کنیم. واقعا شنیدن صدای پرنده‌ها، باد و صدای آبشار زیبا نیست؟! در گردش‌ها و طبیعت‌گردی‌ها همه زباله‌ها را به شهر بازگردانیم؛ زیرا معمولا در طبیعت زیبا و بکر مدیریت پسماند وجود ندارد. پس کمک کنیم طبیعتی که از آن لذت برده‌ایم، همان‌قدر بکر و دست نخورده به‌جا بماند.

منبع:معرفی ابشار پونه زار

معرفی ابشار پونه زار

معرفی ابشار پونه زار

Post navigation