آشنایی با جنگل دالخانی

کارناوال در گشت و گذاری تماشایی، این بار راهی عروس شهرهای شمال شده است تا شما را به سفری در دل جنگل دالخانی رامسر ببرد. جنگلی با فضایی بکر و سحرانگیز که یکی از خاطره انگیزترین سفرهای عمرتان را برای تان رقم می زند و شما را غرق در زیبایی می کند. اگر دوست دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد جنگل دالخانی به دست بیاورید همراه ما شوید تا این جنگل بکر رامسر را از زاویه های گوناگون بررسی کنیم، در مورد دیدنی ها و حال و هوای آن برای تان بگوییم، از نحوه اقامت در جنگل دالخانی باخبر شویم و اطلاعات کاربردی در مورد سفر به اینجا به دست بیاوریم.

معرفی جنگل دالخانی
معرفی جنگل دالخانی

چرا جنگل دالخانی؟
یکی از بکرترین و زیباترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران است.
از محبوب ترین مناطق جنگل نوردی ایران است.
در انتهای مسیر این جنگل به تعدادی از روستاها و ییلاق های محبوب رامسر می رسید که می توانند رنگ تازه ای به سفر شما ببخشند.
آشنایی با جنگل دالخانی | دالان بهشتی رامسر
ایران عزیزمان اقلیم های مختلف و متفاوتی را در خود جای داده و به سرزمین چهار فصل مشهور شده است. گستره پهناور کشور عزیزمان با نقش های مختلفی از کوه، کویر، دریا، رود، دریاچه و جنگل نقاشی شده و زیبایی های خیره کننده ای را به وجود آورده است. یکی از زیباترین این مناظر، جنگل سحرانگیز دالخانی‌ست که در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر دلبری می کند. جنگلی نیمه کوهستانی که در ارتفاعات کوهستان البرز و در مسیر جاده ییلاقِ جنت رودبار واقع شده و گردشگران را به سوی خود می خواند. جنگل دالخانی در ارتفاع 800 متری از سطح دریا واقع شده و با 600 هزار مترمربع مساحت یکی از جاذبه های بکر شهر رامسر به شمار می آید. دالانی بهشتی با پوشش متراکم جنگلی و مه های غلیظ که در انتهای مسیر شما را به ییلاق های تماشایی اکراسر،‌ گرسماسر و جنت رودبار می رساند.
دیدنی ها و تفریحات

در سفر به دالخانی دیدنی ها و زیبایی های بسیاری انتظار شما را می کشند. همراه ما شوید تا از جذابیت های سفر به جنگل دالخانی برای تان بگوییم.

1- حال و هوای خوش و سحر انگیز مسیر جنگل

داستان جنگل دالخانی، داستان مسیری بهشتی‌ست که شما را از دل روزمرگی ها بیرون می کشد و طبیعت بکر و مه آلود شمال ایران را پیش پای تان می گستراند. جایی که مه در بیشتر مسیر به مانند حریری سپید شما را در بر می گیرد و پیچ های تو در توی جاده، رویای بهشت را برای تان تعبیر می کند. دالخانی، این جنگل سرسبز و انبوه به مانند دالانی از درختان سر به فلک کشیده دست شما را می گیرد و در نهایتِ زیبایی غرق می کند. جاده ای سحرانگیز که هر لحظه، جلوه ای تازه از طبیعت بکر خود را در برابرتان به نمایش می گذارد و شما را به وسوسه دیدن زیبایی های بیشتر، به انتهای مسیر می کشاند.
2- جنگل نوردی و کوه نوردی در جنگل دالخانی
یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین تفریح هایی که در جنگل دالخانی انجام می شود جنگل نوردی و کوه نوردی است. جنگل دالخانی یکی از محبوب ترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران است و هر سال تعداد زیادی از طبیعت گردهای حرفه ای کشورمان به قصد گشت، جنگل نوردی و کوه پیمایی به این نقطه زیبا و مه آلود رامسر سفر می کنند. برای جنگل نوردی در دالخانی تورهای متعددی برگزار و بسته به راهنما و بلدِ گروه مسیرهای متفاوتی برای پیمایش جنگل و کوه انتخاب می شود. در این قسمت یکی از مسیرهای جنگل نوردی را برای شما توصیف می کنیم.

مسیر جنگل پیمایی

برای رسیدن به ابتدای مسیر جنگل نوردی اول باید خود را به شهر رامسر برسانید. در جاده رامسر به تنکابن سراغ سه راهی جنت رودبار را بگیرید. وارد این جاده شوید و راه را تا روستای گالش محله ادامه دهید. در این نقطه باید ماشین سواری را کنار گذاشته و پیاده دل به جاده بزنید. خود را گرم کنید، وسایل لازم را برداشته و راهی شوید. در این قسمت از جنگل (روستای گالش محله) می توانید پیمایش خود را در امتداد رودخانه ای کوچک آغاز کنید. پس از طی چند کیلومتر راه را به سمت جنگل تغییر دهید. در جهت غرب، مسیر خود را ادامه داده و در امتداد یک جویبار کوچک، ارتفاع بگیرید تا به سرِ یال (1) برسید. در امتداد یال دوباره به سمت بالا حرکت کنید تا به جاده جنت رودبار برسید. جنگل هایی که در مسیر از دل آنها گذر می کنید بسیار زیبا و رویایی هستند و اگر خوش شانس باشید انبوه قارچ ها را نیز در راه می بینید. دقت داشته باشید کوچکترین اشتباه در تعیین مسیر می تواند شما را از راه اصلی دور کند و به سمت شیب ها و دره های خطرناک بکشاند. زمانی که به کنار جاده رسیدید می توانید دوباره با استفاده از ماشین های سواری یا به سمت جاده اصلی (رامسر) برگردید یا در همان منطقه چادر برپا کنید. البته در طول مسیر آلاچیق هایی نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای شب مانی استفاده کنید.

اگر علاقه و وقت کافی برای گشت و گذار دارید می توانید روز بعد در ادامه راه از ییلاق های انتهای مسیر جنگل دالخانی مانند ییلاق گرسماسر و جنت رودبار نیز بازدید کرده و از صفای روستا و طبیعت راه لذت ببرید.

نکته های مهم:

*توجه داشته باشید که کوه پیمایی و جنگل نوردی به تنهایی و بدون آشنایی با مسیر و جاده بسیار خطرناک است و شاید عواقب ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشید. بنابراین حتما و حتما با یک آشنا به منطقه و فرد حرفه ای به این جنگل سفر کنید.

*هیچ گاه از گروهی که با آنها جنگل نوردی می کنید عقب نمانید یا از آنها به بهانه عکاسی، استراحت کردن یا دلایل دیگر جدا نشوید. گم شدن در جنگل یکی از خطرهای اصلی این نوع تفریح است و شما را به دردسر جدی می اندازد. اگر نیاز به زمان برای استراحت و کارهای دیگر دارید حتما به مسوول گروه اطلاع دهید. اگر به هر دلیلی از گروه عقب افتادید با سر و صدا به آنها اطلاع دهید.

*تحت هر شرایطی دستورها و نکته های راهنمای گروه را رعایت کنید و از آنها سرپیچی نکنید. توجه داشته باشید که جنگل نوردی فعالیتی گروهی است و تنها در صورتی به شما خوش خواهد گذشت که همراه با دیگر اعضای تیم، همکاری خوب و پیوسته ای داشته باشید.

*حتما در مسیر جنگل نوردی و کوه پیمایی خود چند بطری آب همراه داشته باشید. به طور کلی نمی توان به آب های مسیر و رودخانه ها اطمینان کرد و مصرف آنها می تواند شما را دچار بیماری های گوارشی کند. تنها از منابع مطمئن مانند چشمه (در صورت تایید راهنما و بلد گروه) استفاده کنید.

*تا جای ممکن از لباس های نخی برای جنگل نوردی استفاده کنید. برای پیاده روی و کوه پیمایی هم حتما کفش های عاج دار (و نه با کف صاف) بپوشید تا از سر خوردن و لغزیدن جلوگیری کنید. به هیچ عنوان با کفش سبک جنگل نوردی نکنید زیرا گل و لای به کف آن می چسبد و کار را برای شما سخت می کند.

*احتمال بارش باران در جنگل دالخانی همیشه وجود دارد. پس بهتر است همواره قبل از حرکت از شدت و سختی بارش باخبر شوید و به هنگام آماده کردن وسایل هم کاوری برای خود و کوله پشتی تان بردارید.

*خوب است وسایلی مانند طناب، چاقوی تیز، قطب نما و نقشه همراه ببرید.
3- پیک نیک و عکاسی

با بسته ای از غذاها و خوراکی های خوشمزه و یک زیرانداز و چند بطری آب معدنی راهی جنگل دالخانی شوید و گوشه مناسبی از مسیر را انتخاب و پیک نیک کنید. البته بیشتر قسمت های جنگل حالت جنگلی انبوه دارد و دشت های باز چندان در آن به چشم نمی خورد. بهتر است در کلبه های چوبی و آلاچیق هایی که در قسمت هایی از مسیر وجود دارند پیک نیک کنید تا هم سرمای زمین شما را اذیت نکند هم مکان مناسبی برای نگه داشتن وسایل تان داشته باشید. طعم یک لیوان چای آتشی و کباب خوش عطر در فضا و هوای خوش جنگل دالخانی از آن تجربه هایی ست که هرگز فراموش نمی کنید.

در کنار اینها، دالخانی با دیدنی ها و مناظر بدیع و نفسگیر و دریایی از مه شما را مجبور می کند تا هر از گاهی توقف کنید و صحنه های زیبا را در قاب دوربین تان برای همیشه به ثبت برسانید.

4- خوشمزه های مسیر

در طول مسیر جنگل دالخانی به غیر از دیدنی های طبیعی، خوشمزه های محلی مانند انواع ماهی های پرورشی، عسل و میوه های محلی نیز به چشم می خورند که می توانند سوغاتی های خوبی از رامسر به شمار بیایند. یا اینکه می توانید در دکه های چوبی بین راه توقفی داشته باشید و خود را میهمان یک چای تازه دم محلی، یک کاسه آش داغ یا یک غذای خوشمزه شمالی و دلچسب کنید.
5- پیچ هفت شهیدان | یادبود شهدای ترور
15 خرداد سال 1361 در دل جنگل دالخانی ناگاه صدایی بر خلاف تمام صداهایی که تا آن روز در اینجا به گوش می خورد، طنین انداز شد. صدایی ناهنجار از رگبار گلوله ها که یک دستگاه خودرو لندرور با 8 تن بسیجی داخل آن را به تیر بسته بود و تمام سرنشیان آن به غیر از یک نفر را به شهادت رساند. عملیاتی که به وسیله گروهک تروریستی منافقان انجام گرفت و یکی از خاطره های تلخ شهر رامسر را رقم زد. امروزه در محلی که این افراد در آن به شهادت رسیده اند، یادبودی ساخته شده است و خیلی ها برای ادای احترام به این مکان سر می زنند. این محل به نام پیچ هفت شهیدان بین مردم شهرت دارد.

6- روستاهای معروف انتهای مسیر جنگل دالخانی

مسیر جنگل دالخانی را اگر تا انتها پیش بروید به دشت های وسیع و سرسبزی می رسید که تعدادی از روستاهای زیبای رامسر را در خود جای داده است.

* روستای گرسماسر
روستای گَرِسماسَر یا گرسمه سر نخستین روستایی ست که در انتهای جاده جنگلی به آن می رسید. روستایی که بیشتر اهالی شهر کتالم رامسر از آب به عنوان ییلاق استفاده می کنند و در ارتفاع بالایی قرار گرفته است. هوای بسیار مطبوع و خنکی دارد و با دشت های وسیع، کوه های بلند و چشمه های خنک منطقه ای جذاب برای گردش و اقامت به شمار می آید. اینجا که هستید می توانید به راحتی دید کاملی به شهرهای رامسر و تنکابن و مناظر اطراف داشته باشید و از چشم انداز خارق العاده ای که در برابرتان قرار می گیرد لذت ببرید. کوه سماموس بلندترین کوه رامسر نیز در نزدیکی این روستا قرار گرفته است به همین دلیل بسیاری از کوه نوردان برای صعود به این قله از مسیر روستای گرسماسر استفاده می کنند.

معرفی جنگل دالخانی
معرفی جنگل دالخانی

* ییلاق جنت رودبار
ییلاق جنت رودبار یکی از ییلاق های مهم و محبوب شهر رامسر محسوب می شود و برای دشت های گل گاوزبان خود بسیار مشهور شده است. تعداد دشت های گل گاوزبان در این منطقه به اندازه ای است که از آن به عنوان پایتخت گل گاوزبان ایران یاد می کنند و به طور متوسط سالانه از این روستا تا 40 تن از این گیاه دارویی برداشت می شود. آب و هوایی کوهستانی دارد و امکانات خوب و زیادی در آن ایجاد شده است. ییلاق جنت رودبار در ارتفاعات قرار گرفته است و در کنار دشت های زیبا و بنفش گل گاو زبان خود، با پوشش جنگلی انبوه، مزارع تماشایی، آبشارهای متعدد و چشم اندازهای خیره کننده و مه غلیظی که هر از گاهی روستا را در بر می گیرد، از گردشگران و مردم دلبری می کند.

6- مسیر انحرافی | از زیبایی های سد میجران غافل نشوید
در ابتدای جاده جنگلی دالخانی مسیری انحرافی در سه راهی شَستا به سمت راست وجود دارد که به یکی از زیباترین سدهای ایران می رسد. سدی که محیط و طبیعت اطراف آن کمتر شناخته شده است؛ اما منظره ای تماشایی و دیدنی دارد. مسیر رسیدن به سد تا حدی سخت و پر از سربالایی ها و سرپایینی ست؛ اما ارزش رفتن را دارد. زمانی که به نزدیکی سد می رسید چشم انداز یک دریاچه فیروزه ای در مقابل شما قرار می گیرد که با جنگلی انبوه احاطه شده است، و چه چیزی بهتر از این. راه تان را در جاده سرپایینی به سمت دریاچه ادامه دهید تا به نزدیکی آن برسید. حالا وقت خوشگذرانی ست، از ماشین پایین بیایید و در نزدیکی دریاچه به گشت و گذار بپردازید.

منبع:معرفی جنگل دالخانی

معرفی جنگل دالخانی

معرفی جنگل دالخانی

Post navigation