قله درفک که در دامنه‌های آن زیبایی‌های طبیعت جنگل شیرکوه گسترده شده، یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی کشور است که در استان گیلان سر به آسمان برافراشته است.
قله درفک بی‌شک از زیباترین کوهستان‌های ایران و از زیستگاه‌های گیاهی و حیوانی مهم کشور است. قله درفک بام استان گیلان و آتشفشان خاموشی است که بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل بر بالای منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام قرار دارد.

روایت است که زلزله سال ۱۳۶۹ بخش‌هایی از این قله را در هم فرو ریخت و بعد از آن هر سال بر شدت فرسایش قله افزوده شده است؛ قله‌ای که اهالی معتقدند اسرار سالیان سال اقوام گیل و دیلمی‌ را در خود نهفته دارد، رازهایی که هنوز در دل غارها و جنگل‌های انبوه سر به مهر باقی مانده‌اند.

ارتفاع قله درفک ۲۷۰۰ متر است و از سمت جنوب به کوه‌های منجیل متصل و از مشرق و جنوب شرقی تا کوه‌های پیشکوه و رشته کوه‌های عظیم تخت سلیمان ادامه دارد و تا دره سه هزار تنکابن ادامه می‌یابد.

ارتفاع قله درفک ۲۷۰۰ متر است و از سمت جنوب به کوه‌های منجیل متصل و از مشرق و جنوب شرقی تا کوه‌های پیشکوه و رشته کوه‌های عظیم تخت سلیمان ادامه دارد و تا دره سه هزار تنکابن ادامه می‌یابد.
یک غار یخی به طول ۱۰۰ متر هم در این منطقه وجود دارد که آب شرب مردم منطقه را هم تأمین می‌کند. این غار روی قله قرار دارد و عشایر در داخل کاسه قله با سنگ خانه ساخته‌اند و از داخل این غار که بر اثر جمع شدن برف در زمستان تبدیل به یخچال می‌شود یخ بیرون می‌آورند و برای سیراب کردن احشام خود از آن استفاده می‌کنند.

البته اهالی می‌گویند این غار در تمام سال برف را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل منبع تأمین آب چوپانان منطقه است. دهانه این غار بسیار تنگ است و وارد شدن به آن بدون تجهیزات یخ‌نوردی ممکن نیست، بنابراین سعی نکنید وارد آن شوید.

چادر زدن در جنگل درفک مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات به زیر پایتان می‌رسند سفرتان را رؤیایی‌تر می‌کنند. جالب است بدانید که کوهنوردان زمان صعود به درفک با تابلویی چوبی مواجه می‌شوند که روی آن نوشته شده است: «اینجا محل عبور فرشتگان است، زمین را آلوده نکنید» و بعد روی تابلو جهت فلشی به سوی قله است.

صعود به قله درفک
برای صعود از این مسیر باید به سیاهکل رفته و از جاده دیلمان شروع کرد که از انتهای خاکی آن به روستای معروف شاه شهیدان می‌رسیم. ابتدای کوهپیمایی از شاه شهیدان به صورت مراتع و علفزار شروع می‌شود و بعد از حدود یک ساعت به ابتدای مسیر جنگلی خواهیم رسید که عبور از جنگل‌ها نیز حدود یک ساعت طول خواهد کشید.
بعد از آن به ییلاق “وزنه بن” می‌رسیم که در آن چشمه‌ای گوارا انتظار کوهنوردان را می‌کشد و ادامه مسیر را می‌توان تا کاسه درفک پیمود. مسیر اول سینه‌کش سمت راست است که به تدریج صعود کرده و به خط‌الراس کاسه ختم می‌شود و مسیر دوم نیز مسیر سمت چپ است که از حاشیه دره‌ای پرشیب به ارتفاعات قله می‌پیوندند. از “چشمه وزنه بن” تا قله سه ساعت طول خواهد کشید.

طولانی‌ترین مسیر آن مسیر از “سطلخ جان” (جبهه غربی) است که این مسیر از مسیرهای طولانی صعود به درفک است و در سمت غرب قرار دارد. بدون شک مسیر سطلخ جان از زیباترین مسیرهای درفک یا بهتر بگوییم از زیباترین مسیرهای کوهستانی ایران است که از انتهای روستا از کنار استخر بزرگ آب از پاکوب مشخصی صعود آغاز می‌شود که در حین گذشتن از جنگل از پیچ و خم‌های دره نیز می‌گذریم تا به منطقه “گرده تال” برسیم از آنجا نیز صعود خود را ادامه می‌دهیم تا به “سیاه دره” رسیده و بعد از مدت ساعتی گذشتن به منطقه “جیرونی پایین” رسیده که دارای سنگ‌های سفید و چند گودال در سمت چپ است و کمی پایین‌تر از آن چشمه آبی قرار دارد که در انتظار کوهنوردان است.
بعد از آن به منطقه “جیرونی بالا” و بعد از مدت زمانی به منطقه معروف پهن دشت خواهیم رسید و حدود دو ساعت و نیم پس از آن نیز در منطقه کاسه درفک قرار خواهیم گرفت. یادتان باشد که سگ‌های درفک بعد از سگ‌های سبلان وحشی‌‏ترین سگ‌های ایران محسوب می‏‌شوند؛ بنابراین بهتر است با یک تیم کوهنوردی حرفه‌ای و مجهز به این قله سفر کنید.

طبیعت‌گردی در ییلاق قله درفک
اما با تمام این‌ها اگر ترجیح می‌دهید یک سفر طبیعتگردی بی‌دردسر و دلچسب را در این منطقه تجربه کنید، درفک بخش ییلاقی را در شمال این رشته کوه به شما پیشنهاد می‌کند. دشتی سرسبز که چراگاه گوسفندان منطقه است و بخش مهمی از آن را گیاه گزنه تشکیل می‌دهند که محلی‌های درفک آن را درمانی طبیعی برای دردهای روماتیسم می‌دانند. شما در مدت سفرتان فرصت دارید در یکی از کلبه‌های دوست‌داشتنی این دشت اقامت کنید و مهمان روستاییان منطقه باشید.
مسیر دسترسی به قله درفک
اگر از تهران به سمت درفک حرکت می‌کنید، باید در اتوبان قزوین – رشت، بعد از رودبار از محلی به نام رستم آباد که در مقابل راهدارخانه (جمشدخانه) رستم‌آباد قرار دارد، به سمت راست تغیر مسیر بدهید. پس از عبور از توتکابن و پلی که روی سپیدرود قرار دارد، به سمت روستای شیرکوه می‌روید. در این منطقه می‌توانید کمی استراحت کنید و برای این کار مسجد و حسینیه روستا گزینه خوبی است.

از شیرکوه که راه بیفتید، بلافاصله وارد جنگل‌های زیبای منطقه می‌شوید که اگر آن را ادامه دهید، بعد از عبور از یک سراشیبی تند به فضایی بی‌درخت و سرسبز خواهید رسید با یک کلبه چوبی در میان آن. اینجا لارنه است بعد از لارنه دوباره تا چشم کار می‌کند جنگل است و گیاهان بلندی که گاهی ارتفاعشان تا دو متر می‌رسد.

معرفی قله درفک
معرفی قله درفک

در ادامه مسیر، بعد از آنکه از منطقه کم درختی به نام مزرعه گذشتید، یک شیب تند مقابلتان قد علم می‌کند. بعد سیاه دره است و درختچه‌های سیب جنگلی، ازگیل، خرمالوی وحشی و آلوچه که مقابلتان صف می‌کشند. سپس به چشمه جیرونی خواهید رسید که کلبه‌های آن تنها فضای استراحتتان قبل از حرکت به قله هستند. از جیرونی به بعد به تدریج منطقه کم درخت می‌شود و بعد از گذشتن از گردنه پهن دژ به قله می‌رسید.

بهترین فصل برای بازدید از قله درفک
تابستان درفک، هوای روح‌بخش و طبیعتی سرسبز دارد، اما در فصل پاییز در درفک می‌شود در برگ‌های پاییزی غرق شد و شگفتزده از رنگارنگی برگ‌ها در جنگل قدم زد و زیباترین خاطره زندگی خود را رقم زد. برای سفر به این مناطق حتما از کسانی که راهنما هستند استفاده کنید و به تنهایی به این مسیرها نروید. چرا که بخشی از این طبیعت گردی‌ها نیاز به آگاهی و تجهیزات دارد.

منبع:معرفی قله درفک

معرفی قله درفک

معرفی قله درفک

Post navigation