مشکلات نگهداری کاج مطبق

شاید در خونه خیلی از شما کاج مطبق باشه و با حساس بودن این گیاه آشنا باشیدف ولی به طور کلی میگم کاج مطبق یک گیاه بسیار حساس و مامانی هستش که نگهداری از اونو بسیار سخت کرده و دارای ناز های خودش هست کاج مطبق هوای تهویه دار و تازه را خیلی خیلی دوست داره و به همین دلیل برای بانک ها، دفاتر خدماتی بسیار مناسب هست. در ادامه با گل من و تو همراه باشید با نکاتی در خصوص نگهداری و مشکلات این گیاه.

معرفی کاج مطبق

مختصری در خصوص نگهداری کاج مطبق

اگر بخوام یک دید کلی به شما در خصوص شرایط نگهداری این گیاه بدم باید بگم که در مکانی نزدیک پنجره جنوبی و آفتابگیر نگهداری کنید، سعی کنید هر روز روی برگهاش آب اسپری کنیدو هفته ای ۱ الی ۲ بار حتما سیراب کنید.

مهمترین نکته ای که باید توجه کنید مکان و شرایط نگهداری کاج مطبق باید ثابت باشه. هر دو هفته یکبار هم سعی کنید از کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی گیاهتون رو تغذیه کنید.

عمر کاج مطبق چقدر است؟
اگر شرایط ایده آل گیاه رو فراهم کنید این گیاه میتونه ده ها سال شاداب و سرحال باشه و از زیبایش استفاده کنید.

زرد و قهوه ای شدن برگ کاج مطبق
زرد شدن و یا قهوه ای شدن برگ ها به عواملی همچون کمبود مواد غذایی به خصوص آهن و یا بیماری گیاه مربوط میشه و برای رفع این مشکلات از قارچ کش مانکوزب استفاده کنید و همچنین برای تامین مواد مغذی از کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی و همچنین کود آهن استفاده کنید.

خشکی نوک برگ کاج مطبق
خشکی نوک برگ این گیاه میتونه علت های متفاوتی داشته باشه که میشه به گرما، رطوبت کم، نور زیاد، خشکی محیط و آبیاری کم و نامناسب اشاره کرد، که باید تک تک دلایل را مورد بررسی قرار دهید.

برای تامین رطوبت میتونید از اسپری کردن آب بر ذوی برگ ها را فراموش نکنید، ولی بهترین روش برای تامین رطوبت قرار دادن یک سینی یا زیر گلدانی روی سنگریزه است که فقط باید دقت کنید که آب با خاک گلدان تماس نداشته باشید.
وجود کرم در خاک گلدان
اگر دیدید خاک گلدان شما کرم داشت (البته روش هایی برای خارج کردن کرم هست ولی برای کاج مطبق من این روش رو پیشنهاد میکنم)، یک قاشق چای خوری سم دیازینون که حدود ۳ سی سی میشه رو در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک گیاهتون بدید و بعد از ۷ روز مجددا این عمل رو تکرار کنید.

البته اگر میتونید خاک گلدان رو تعویض کنید این عمل رو انجام بدین که خیلی بی دردسر تره هستش و حتما از خاک ضدعفونی شده استفاده کنید..
کود مناسب کاج مطبق
برای تغذیه این درختچه از کود کامل گیاهان آپارتمانی(کود کامل گرین، کریستالن قرمز یا سبز) استفاده کنید، اگر گیاه شما در فصل رشد هست(فصل های گرم سال) به تمام مواد غذایی احتیاج دارد پس برای تقویت گیاه خود از کود کامل که دارای تمامی مواد اصلی و میکروالمنت ها باشد هر ۱۰ روز یکبار استفاده کنید.

در فصل های سرد این کود دهی رو به هر ماه یکبار کاهش دهید. نحوه استفاده از کود به اینگونه است که یک قاشق کوچک کود را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به گیاه بدهید و مقداری از کود را به صورت اسپر بر روی برگ ها بپاشید.
یک نکته مهم در مورد کاج مطبق اینکه باید همیشه گلدان را به سمت نور بچرخونید و گیاه خود را باکود کریستالون سبز تقویت نمایید
نارسایی گیاه
منظور از نارسایی این است که گیاه شما از حالت نرمال خارج شده باشید و به وضعیت هایی مانند: برگها به سمت پایین خم شده و شاخه های پایینی تیره شده و سفیدی در ساقه ها دیده شود و برگهای گیاه شروع به ریزش کند.

عوامل بالا میتواند نتیجه منظم نبودن آبیاری(افراط و تفریط) و نداشتن زهکشی مناب برای گلدان که باعث ایجاد محیط باتلاقی می شود، نور و حرارت بالا و همچنین وجود آفت، کرم خاکی و تعویض نکردن به موقع گلدان و مشکلات ریشه باشد، که شما در اولین قدم آبیاری را منظم کرده و از آبیاری بیش از حد جدا خودداری کنید.

معرفی کاج مطبق

چه زمانی برای آبیاری مناسب است؟
برای تشخیص اینکه چه زمانی برای آبیاری مناسب است خاک به تا عمق ۳-۴ سانتی متری کنار بزنید و خشکی خاک رو بررسی کنید اگر خاک خشک بود آبیاری رو انجام بدین در غیر این صورت نیازی به آبیاری نیست. در هر نوبت آبیاری گیاه رو سیراب کنید.مقداری به گیاه آب بدهید که فقط مقدار کمی آب از سوراخ ته گلدان بیرون بزنه .این یعنی کل خاک آب خورده.با تجربه میتونید این مقدار رو بدست بیارید وبستگی به حجم گلدونتون داره.

هر مدت یکبار زهکشی گلدان خود را بررسی کنید تا از باز بودن تمامی زهکشی ها مطمئن شوید و آب جمع شده در زیر گلدان را حتما خالی کنید که در صورت جمع شدن آب زیر گلدان گیاه دچار خفگی خواهد شد.

خشکی برگ های پایینی کاج مطبق
علت خشک شدن برگ های پایینی بخاطر شرایط نا مناسب محیطی مانند نور، درجه حرارت و همچنین پایین بودن رطوب می باشد که با استفاده از مطالب بالا رطوبت و شرایط گیاه را فراهم کنید.

منبع:معرفی کاج مطبق

معرفی کاج مطبق

معرفی کاج مطبق

Post navigation