آشنایی با کوه عقاب

ایران عزیز ما سرزمین شگفتی ها و عجایب است که هر روز با یکی از زیبایی ها و عجایب آن ، در گوشه و کنار این خاک پهناور و عزیز آشنا می شویم که شاید هیچ وقت در مورد آنها نشنیده و ندیده بودیم
یکی از شکیل ترین و دیدنی ترین کوه هایی که در یزد وجود دارد ، عقابکوه است که به صورت یک کوه نسبتا” مرتفع و منفرد ( حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دريا ) ، از قله جدا شده و چون شکلی عقاب مانند دارد ، آن را عقاب کوه نامیده اند . این کوه در نزدیکی شهرستان تفت قرار دارد.

معرفی کوه عقاب
معرفی کوه عقاب

اسفند ماه ۸۷ بود که باتفاق آقایان سیدمحمد سیدمحمدی و علی عباس هادی به استان یزد سفری داشتیم و ضمن بهره از جاذبه های استان، به تفت و عقاب کوه رفتیم . اين عكس ها از كوهي در فاصله ۳۰ كيلومتري محور يزد به شيراز بعد از شهر تفت و نزديك روستاي اسلاميه ( فراشاه ) مي باشدكه به طرز عجيب و زيبايي ، شبيه يك عقاب عظيم الجثه در دشتي بزرگ نشسته است …

فقط تصور كنيد اگر يك چنين شاهكار طبيعي در آمريكا كه عقاب به عنوان سمبل آنها مي باشد قرار داشت ، چه ها كه براي تبليغ و سوء استفاده از آن نمي كردند .

یزد در محل تلاقی دشت کویر و کویر لوت واقع شده و به همین دلیل از آن با نام «عروس کویر» یاد می کنند. اين منطقه داراي آب و هواي گرم و نيمه خشك درتابستان و زمستان هاي سرد و عمدتا” خشك مي باشد.

یزد دارای کوه های بسیاري از جمله «خرانق»، «شیرکوه»، « کوه مسجد» و … مي باشد .

روستاي اسلاميه در دره اي عريض در سي كيلومتري جنوب غربي مركز استان و ده كيلومتري شهرستان تفت ، در دامنه شمالي شيركوه و در مجاورت كوه معروف عقاب كوه به صورت روستايي خطي در امتداد محور يزد ـ شيراز واقع گرديده است . متوسط ارتفاع آن از سطح دريا ۱۷۵۰ متر و عمق آبهاي زير زميني آن ۴۰ متر مي باشد .

قله زيباي عقاب کوه در ارتفاع ۱۴۰ متری از سطح روستاي اسلاميه قرار دارد. جنس اين كوه آهكي و به همين علت هيچ گونه گياهي در آن رشد نمي كند و فاقد چشمه و گونه هاي گياهي است .

عقابكوه در غرب اسلاميه واقع شده است . براي صعود به قله بايد از قسمت غربي روستا ، همچنين دامنه شمال غربي كوه كه از شيب كمتري برخوردار است اقدام كرد .

به علت فرسايش و آهكي بودن جنس كوه ، حفره هاي بسياري در قسمت فوقاني به چشم مي خورد كه جانوران از آن به عنوان لانه استفاده مي كنند .

منبع:معرفی کوه عقاب

معرفی کوه عقاب

معرفی کوه عقاب

Post navigation