گیاه دراسنا

پرورش و نگهداری گیاه دراسنا
پرورش و نگهداری گیاه دراسنا

اسم علمی این گیاه Dracaena marginata ، از خانواده Liliaceae میباشد. این جنس دارای 40 گونه مختلف از درختچه های همیشه سبزاست. اغلب گونه های این جنس نخل مانند بوده و ریشه هایی دارند که درتمام طول، قطر یکسانی داشته و به رنگ زرد نارنجی می باشد. گونه marginata نسبت به شرایط مختلف آپارتمانی بسیار مقاوم است. برگهای خطر دارد که خشن و سبز رنگ هستندو گاهی دارای نوارهائی به رنگ زرد یا قرمز متمایل به قهوه ای می باشند. در مواقعی که خطوط زرد برگ زیاد باشد گیاه احتیاج به نور بیشتری دارد.

دراسنا

انواع گونه های گیاه دراسنا

برخی از انواع گیاه دراسنا به این نام ها شناخته می شوند:
مارگیناتا (marginata)،
درمنسیس (deremensis) با برگ های باریک با حاشیه های سفید یا زرد،
دراکو (draco) با برگ های سبز و سفت،
رفلکسا (reflexa) گیاه هندی با حاشیه های زرد روی برگ های سبز
فرگرنس(fragrans) برگ های متنوع با نوار زرد، این گیاه گاهی به نام درخت تیتانیوم نیز شهرت دارد.
تکثیر
دراسنا گاهی به صورت چند ساقه ای رشد کرده و بزرگ می شود و نیاز به هرس وکنترل دارد. این زمان برای تکثیر مناسب است. دراسنا را می توان از طریق قلمه های انتهایی ساقه و قلمه های ساقه ای تکثیر کرد. می توان از جوانه های به وجود آمده در پای گیاه نیز استفاده کرد. قلمه ها را به اندازه 10 تا 15 سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید قلمه ای ساقه ای را از ساقه یا بدون برگ بگیرید و به تکه های 5 تا 5/7 سانتیمتری تقسیم نمایید . هر تکه باید داری یک جوانه خفته باشد. مواظب باشید قطعات ساقه را وارونه در خاک نگذارید. اگر سمت پایین ساقه در خاک قرار نگیرد ، ریشه ای تولید نمی کند. هر قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. برگهای زیادی را از ساقه جدا کنید. وهر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر ، حاوی ورمی کمپوست مخصوص قلمه و بذر قرار دهید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای 24 درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. پس از دو ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید. بهترین زمان برای تکثیر دراسنا، از اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز است .گرفتن قلمه از شاخه های مسن در اواخر زمستان،ساقه ها را به طور افقی در شن قرار دهید،کاشت بذر در دمای 30 درجه در بهار،خاوبانیدن شاخه ها در بهار.

خاک:
این گیاه، خاک کمی اسیدی را دوست دارد بنابراین برای ترکیب خاک آن از خاک باغچه+خاک برگ+ شن یا پرلیت می توان استفاده کرد. و یا می توان از خاک های مخصوص گیاهان گلدانی که زهکش خوبی هم داشته باشند استفاده کرد. این گیاه را می توان در فصل رشد هر 3-2 هفته یکبار با یک کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا هر ماه با یک کودی مثل 10-10-10 آن را تغذیه مصنوعی کرد. تعویض گلدان باید هر 3-2 سال یکبار با یک شماره بالاتر انجام شود.

آبیاری:
خاک سطح گلدان این گیاه جز در فصل زمستان باید همواره نمدار بماند. هفته ای 3-2 مرتبه آبیاری در تابستان و یکبار در زمستان کافی است. آب مورد استفاده برای آبیاری را 48 ساعت در ظرفی نگه دارید و بعد استفاده کنید.

نور:
گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. در محیط هایی با نور روشن، سرعت رشد گیاه سریع تر می شود و در نور کم هم گیاه می تواند زنده بماند.

دما:
دمای 24-15 درجه برای آن ایده آل است. با کاهش دما به زیر 12 درجه به گیاه صدمه وارد می شود و برگ ها شروع به ریزش می کنند تا این که گیاه می خشکد. در دماهای بالاتر از حد تحمل گیاه، با اسپری آب بر روی برگ ها مانع سوختگی نوک برگ ها شوید.

عوارض و درمان گیاه دراسنا

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و ساقه های گیاه مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید،گلدان را از مجاورت گیاهان دیگر دور کنید.
برگها زرد رنگ و پوسیده،ریشه در حال پوسیدن و گیاه خود را انداخته است:آبیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس ابیاری نمایید،زهکش را بازدید کنید.
برگها تغییر رنگ داده و لکه های قهوه ای روی انها مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.
حاشیه برگهای پائین زرد،نوک انها قهوه ای و سوقط میکنند:گیاه خیلی تشنه است،گلدان را برای مدت 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،ابیاری را تنظیم کنید.
برگها کمرنگ شده و میریزند:هوا خیلی گرم و خشک است،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید،هفته ای سه بار در تابستان غبارپاشی کنید،گیاه را در معرض کوران قرار ندهید.
لکه های سوخته قهوه ای روی برگها مشاهده میشود:در افتاب غبارپاشی نکنید،قطرات اب در عبور دادن نور خورشید مانند ذره بین عمل میکنند.
ساقه از بالا شروع بهوسیدن نموده و برگها هم شروع به ریزش نموده اند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.
برگها رنگ خود را از دست داده اند:نور کافی نیست،گیاه را به محل روشنتری ببرید،موظب اشعه مستقیم افتاب باشید.
برگهای جدید ریز هستند و رشد گیاه کند شده است:احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،هر دو هفته یکبار طبق دستور عمل کنید.
برگها زرد و تار عنکبوت زیر انها مشاهده میشوند:کنه ریز قرمز عامل ان است،هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید،غبار پاشی در کاهش افت موثر است.
آفات و بیماری ها
کنه تار عنکبوتی می تواند موجب زرد شدن برگ ها و بستن تار عنکبوت در زیر برگ ها شود. تریپس نیز می تواند موجب کمرنگ شدن برگ ها و ظهور لکه های قهوه ای رنگ در پهنه برگ شود که می توان از سموم سیستماتیک برای مبارزه با این افت استفاده کرد. قارچ Fusarium moniliforme یکی از عوامل بیماری زای این گیاه است که موجب ایجاد نواحی زرد رنگ و یا قهوه ای تیره بر روی برگ ها و همچنین پوسیدگی قسمت اتصال برگ به ساقه می شود. البته این بیماری اغلب برگ های جوان گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد . لکه ها در این بیماری قهوه ای رنگ هستند اما حاشیه ای زرد رنگ دارند . بیماری پوسیدگی باکتریایی توسط باکتری Erwinia carotovora نیز علائمی شبیه قارچ فوزاریوم ایجاد می کند. برخی دیگر از عوامل بیماری زای قارچی نیز وجود دارند که می توانند بیماری لکه برگی قارچی ایجاد کنند که در اثر آنان لکه هایی زرد و یا قهوه ای بر روی برگها ایجاد می شود. بیماری هایی که یاد شدند معمولاً باعث مرگ گیاه نمی شوند اما می توانند باعث کاهش رشد و همچنین کاهش زیبایی گیاه شوند.

منبع:پرورش و نگهداری گیاه دراسنا

پرورش و نگهداری گیاه دراسنا

پرورش و نگهداری گیاه دراسنا

Post navigation