کورتیکواستروییدهای موضعی از قدیمیترین و مفیدترین درمانها برای بیماریهای پوستی هستند. درمان موفق به تشخیص دقیق ، دفعات استفاده، مدت درمان و عوارض جانبی استروییدها بستگی دارد.

موارد مصرف پماد مگاکورت(مومتازون فوروات 1 درصد)

پماد مگاکورت اثربخشی صرفا برای برخی بیماریها مثل پسوریازیس، درماتیت آتوپیک ،درماتیت تماسی، درماتیت سبورهای، درماتیت ناشی از آلرژی، انواع اگزما، بیماری التهابی لیکنپلان، ، واکنشهای ناشی از گزش حشرات ، سوختگیهای درجه (1) و (2) و آفتابسوختگیها، راش شدید و لوپوس اریتماتوز مزمن وجود دارد.پمادها در مقایسه با سایر فرآوردهها، لغزنده ترند و پوشش بیشتری ایجاد میکنندماهیت پوشاننده این نوع فرآورده باعث افزایش جذب استرویید میشود. نباید از پمادها در نواحی مودار و نواحی چین دار مثل زیر بغل یا کشاله ران استفاده کرد.پانسمان کردن نیز باعث افزایش نفوذپذیری استروییدها می‌‌شود و میتوان از این روش در مورد تمام انواع حاملها استفاده کرد. پانسمان پلاستیکی ساده در مقایسه با پوست خشک باعث افزایش نفوذ استروییدها میشود، اغلب در طول شب مورد استفاده قرار میگیرد و نباید در صورت و نواحی چیندار از آن استفاده کرد 

پماد مگاکورت

دفعات استفاده و طول مدت درمان مگاکورت

1 یا 2 بار استفاده در روز، میزان توصیه شده برای بیشتر استروییدهای موضعی از جمله پماد مگاکورت  است.استفاده طولانیمدت از استروییدهای موضعی میتواند باعث ایجاد تحمل و کاهش اثربخشی دارو شود. نباید استروییدهای بسیار قوی بطور دائم  برای مدت بیش از 3 هفته مورد استفاده قرار گیرند. اگر مجبور به استفاده برای مدت بیشترهستید، باید از دوز استرویید پایین تر استفده کرد و پس از گذشتن یک دوره حداقل یک هفتهای استفاده از استرویید از سر گرفته شود. در صورت استفاده از استروییدهای ضعیف تا قوی برای مدت 3 ماه یا کمتر، احتمال بروز عوارض جانبی اندک است البته در نواحی چین دارمثل گردن یا کشاله  فرق میکند.توجه کنید که کم بودن میزان استرویید، پاسخ درمانی ناکافی و زیاد بودن آن افزایش عوارض جانبی را به دنبال خواهد داشت .

عوارض جانبی مگاکورت

شایعترین موارد عارضه جانبی پماد مگاکورت ، آتروفی پوست(علایم سوزش، خارش و خشکی پوست، آکنه، پوستول، پورپورا، عفونت ثانویه پوست و تغییر رنگ موضع تحت درمان) است. با مصرف استروییدهای قویتر، پانسمان بسته، نازک بودن پوست و بالا بودن سن بیمار میتواند باعث عارضه شود.پوست نازک صورت، پشت دست و نواحی چیندار بدن در معرض بیشترین خطر هستند. اغلب پس از قطع مصرف، بهبودی ایجاد میشود ولی ممکن است چند ماه به طول بینجامد.عوارض سیستمیک در صورت مصرف طولانیمدت شامل تضعیف محور هیپوفیز غده آدرنال، نشانگان کوشینگ، افزایش قندخون و پیدایش قند در ادرار است.در کودکان زیر 12 سال،حساسیت نسبت به دارو،بروز عفونت و آتروپی پوست مصرف توصیه نمی شود.

منبع : پماد مگاکورت و موارد کاربرد آن

منبع : پماد مگاکورت و موارد کاربرد آن

پماد مگاکورت و موارد کاربرد آن

Post navigation